"על חטא שחטאנו לפניך בחוסר נאמנות זוגית"

בעקבות הפרסומים בשבועיים האחרונים החליטה ד"ר יעל לוין לחבר תוספת לתפילת הוידוי הנאמרת ביום הכיפורים: "על חטא שחטאנו לפניך בחוסר אמונתנו לנפגעי תקיפה מינית"

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 29/09/16 21:11 כו באלול התשעו

"על חטא שחטאנו לפניך בחוסר נאמנות זוגית"
shutterstock, צילום: shutterstock

לאחרונה ממש באתי לחבר תוספת לתפילת "על חטא" המתייחסת לתופעות מצערות בתחום האישי בחברה הדתית, ובכלל זה משתקפות בה מאורעות אקטואליים מעוררי זעזוע שעלו לתודעה הציבורית בתקופה האחרונה. חיבור טקסט ליטורגי מעין זה לא היה ממש בתכנון, אולם הוא התחבר בעקבות הצטברות של ידיעות לא פשוטות בימים שקדמו לכך.

אחת מהן היא מאמרו של צביקה קליין ב"מקור ראשון" של ערב שבת, ה-23 בספטמבר, שבו התייחס בכלליות ובזעזוע לשני מקרים של בגידת נשים מקרב הציבור הדתי שהובאו לידיעתו. כמו כן, באותו היום התפרסם מאמרה של יפעת ארליך ב"ידיעות אחרונות" בעניין פרשה של חוסר נאמנות זוגית ביישוב הר ברכה.

בשבוע שקדם לכך רעשה המדינה בגין הסכם שפרטיו אינם ידועים לגמרי ולפיו ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל שילם לאישה כלשהי סכום כסף נכבד. יש מי שדיווחו שמדובר בצעירה כבת עשרים ויש שדיווחו שמדובר באישה כבת ארבעים.

קדמו למאורעות הללו ידיעות אנונימיות ברחבי הפייסבוק בדבר דמות ירושלמית שלגביה סיפרו נשים על התנהגות בלתי ראויה כביכול כלפיהן, וחנן גרינווד פרסם מאמר על עניין זה באתר nrg. בחודש מאי תואר בצורה גרפית ברשת החברתית מקרה אנונימי של הטרדה בציבור הדתי, ואין ספק שזהו מקרה אחד מני רבים. התוספת ל"על חטא" כוללת בתוכה גם את המוטיב של אונס. זאת על רקע מקרים שאירעו במדינת ישראל ככלל בשנה האחרונה, ובין היתר על רקע ידיעות, שלא הוכחו, על מקרי אונס בציבור הדתי שהושתקו. בהקשר זה יש לציין את ההאשמות, שטרם הוכחו, כלפי התנהגותו של תא"ל אופק בוכריס. ב"על חטא" המסורתי מצויה אמירה בעניין חטא "באונס וברצון", אם כי מדובר בביצוע עבירות כלליות שלא מרצון, ואין הכוונה דווקא לאונס במובן המיני.

גם התופעה של אלימות במשפחה מצאה את מקומה ב"על חטא" שחיברתי. בחברה הדתית אנו עדים זה כבר לתופעה של אלימות כלפי נשים, והיא אינה מצטמצמת לחברה הכללית בלבד. אולם צריך גם לומר שהאלימות במשפחה אינה חד צדדית, ויש לשייך מקרי אלימות גם לנשים. כך ידוע לי על מקרה של אישה שהתנהגה באלימות ולבסוף נאלצה לוותר על ילדיה. כמו כן, נכלל בנוסח "על חטא" המחודש היגד בעניין עגינות, בעיקר על רקע המקרה של עודד גז.

תפילת "על חטא" נאמרת כידוע על עבירות שנעשו בעם ישראל ככלל, גם אם היחיד לא ביצע אותן ואין לו שייכות ישירה אליהן. כקולקטיב עלינו לתת את הדעת על דמותה של החברה הדתית ככלל, ולא רק של היחידים המרכיבים אותה בפרט. אולם כחברה עלינו גם לערוך חשבון נפש בשאלה אם הענקנו סיוע ותמיכה מספיקים לנפגעי קורבנות העבירות המיניות שבתוכנו. על רקע המתרחש, הדיבורים על "אחת מתוך אחת" אינם כיום כה מופלגים ומופרזים.

מהיותנו ערבים זה לזה קיים מקום לתת השנה ביטוי ליטורגי לעוונות בתחום האישי שהיינו עדים להם בשנים האחרונות בכלל, וביתר שאת בעקבות הצטברות מקרים שהגיעו לתודעה הציבורית בתקופה האחרונה בפרט.

התוספת ל"על חטא" המוגשת כאן כוללת עשר אמירות. הן לאו דווקא ערוכות מן הקל אל הכבד, אלא כל אחת מהן יש לה מקום מצד עצמה והיא מבטאת תופעה קשה שהתגלעה בחברה הדתית. אמירות אלה ראוי להוסיף השנה לנוסח המסורתי מתוך תקווה שהרעות הללו ימוגרו מקרבנו בקרוב ממש.

נוסח תוספת ל"על חטא" לשנת תשע"ז -

על חטא שחטאנו לפניך באלימות כלפי בן הזוג או בת הזוג

על חטא שחטאנו לפניך ברצח בת הזוג או בן הזוג

על חטא שחטאנו לפניך בעיגון בת הזוג או בן הזוג

על חטא שחטאנו לפניך בהטרדה מינית בין קלה בין חמורה

על חטא שחטאנו לפניך באונס ובכפייה

על חטא שחטאנו לפניך בחוסר נאמנות זוגית

על חטא שחטאנו לפניך בחוסר אמונתנו לנפגעי תקיפה מינית

על חטא שחטאנו לפניך בהאשמת נפגעי תקיפה מינית

על חטא שחטאנו לפניך בחוסר תמיכה מספקת בקורבנות עבירות מין

על חטא שחטאנו לפניך בהעלמת עין; ידענו על עבירות בתחום האישי והעלמנו עין