אמונות תפלות- למה מאמינים בהן?

למה אנשים מוכנים לבזבז זמן ואנרגיות על אמונות תפילות. הרב אבינר על הפער בין הדמיון לשכל

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 27/09/16 11:41 כד באלול התשעו

אמונות תפלות- למה מאמינים בהן?
shutterstock, צילום: shutterstock

ש: הרב כתב ספר שלם, "נר באישון לילה", אנציקלופדיה לאמונות תפלות. למה?

ת: כי לצערנו זה קיים בכל המין האנושי ובעמנו היקר במימדים מחרידים. מצוה גדולה לתקן.

ש: באמת, מה הסיבה לכך שדברים כה מטופשים פתאום תופסים את ליבם של אנשים רציניים?

ת: קודם כל, זה לא פתאום, זו בעיה ישנה נושנה הנעוצה בזמנים שהמין האנושי היה פרימיטיבי ולכן טיפח מנטליות מאגית כלומר אמונה שאפשר לפתור בעיות בעזרת תחבולות לא לענין. לאט לאט, ב"ה, החשיבה הרציונלית כובשת את העולם, אך עדיין נותרים שרידים במימדים מפחידים של מנטליות מאגית.

ש: אולי יש גם נסיגה לאחר?

ת: כן לצערנו, גם זה קורה. זה נקרא "מנוסת התבונה".

ש: ומה גורם לאנשים לאמץ אותה מנטליות מאגית?

ת: יש כמה סיבות. הסיבה הראשית היא שהדמיון גובר על השכל. השכל דורש העמקה, ולעומתו הדמיון מטלטל לכל עבר, לכן הוא יותר נעים. ידועה המלחמה הגדולה של הרמב"ם נגד נזקי הדמיון במורה נבוכים וגם בשמונה פרקים. יש במורה נבוכים פרק בו הרמב"ם מתאר בצורה חדה מאוד את ההבדלים בין שכל לדמיון, והפילוסוף לייבניץ כתב בסיכומיו שמעולם לא ראה ניתוח כה מעמיק.

ש: מה הדמיון מציע שהשכל אינו מציע?

ת: מסלול עוקף מאמץ, שזה הרבה יותר נוח. במקום טיפול רפואי שבא בדרישות אל האדם, הוא מעדיף רפואת אליל נחמדה. במקום לקיים תרי"ג מצוות, הוא מעדיף איזו סגולה נפלאה שבעזרתה יעוף לעולם הבא.

ש: אבל איפה האדם מוצא את כל האמונות התפלות האלה?

ת: אנשים חסרי מצפון מנצלים את תמימותו ואת המצוקתו כדי למכור לו הבלים. רפואת האליל, המכונה גם רפואה משלימה או רפואה חלופית, גורפת בעולם מאות מיליארדים כתקציבה של הרפואה האמיתית. יש מקובלים מזוייפים שגרפו הון עתק של עשרות מיליונים ואף מאות מיליונים. אפשר למצוא באתר Forbes, מי הם הרבנים העשירים בישראל. פעם מקובל מזוייף כזה, נתבע על ידי השלטונות על אי תשלום מס הכנסה, והגיע לעסקת טעון בה ישלם "רק" עשרים מיליון שקל.

ש: אבל אם אנשים רוצים לבזבז כספם על הבלים זה עניינם? יש עוד הרבה בזבוז כסף בעולם על דברים חסרי ערך? גם כאן, אם לא יועיל, לא יזיק?

ת: כן יזיק. כי אדם במצוקה, מחפש סגולה, ומפסיד את עבודת ד' האמתית של תשובה, תפילה וצדקה וכל שאר תרי"ג מצוות. כי אדם הסובל מהשמנה קונה בכסף רב תרופת פלא, במקום לאכול מזון בריא ובכמות סבירה ולעסוק בפעילות גופנית.

ש: באלו תחומים יש אמונות תפלות?

ת: אי אפשר להשיב ,יש מאות ואלפים. על כל פנים, אם זו אמונה תפלה של ספרדים בלבד, יש לבדוק אם אין מקור מוסלמי. של אשכנזים בלבד, אז אולי המקור נוצרי. אם של שניהם, אז כנראה זו עבודה זרה קדומה. כמובן, יש גם אין סוף אמונות תפלות של מדע מזוייף, והן לא פחות מסוכנות.

ש: ואיך האדם הפשוט יכול לדעת אם זו אמונה תפלה או לא?

ת: פשוט מאוד. אם זה בתחום הדת, ישאל תלמיד חכם אמיתי. אם זה בתחום המדע, ישאל איש מדע אמיתי.

ש: ובסיכום?

ת: לחנך את הילדים מגיל צעיר לחשיבה ביקורתית אמיתית.