איפה הכסף: מופע מוסיקלי או משכורות למטפלות?

אם הקב"ה לא חתם איתך חוזה אישי, אז אין לך שום ערובה שאם למדת תורה בישיבה, לא תיפגע. הרב אבינר בשו"ת סמס

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 29/09/16 10:28 כו באלול התשעו

איפה הכסף: מופע מוסיקלי או משכורות למטפלות?
יחצ, קובי שרביט, צילום: יחצ, קובי שרביט

איסור עליה להר הבית - הלכה

ש: ראיתי רבנים גדולים שנימקו באריכות את איסור העליה להר הבית בנימוקים רוחניים ומוסריים ולא הלכתיים. האם האיסור הוא רוחני או הלכתי?

ת: האיסור הוא הלכתי. אך דורנו זקוק מלבד ההלכה להבנת העמקות הרוחנית. אך ודאי האיסור הוא הלכתי ונכתבו תשובות הלכתיות ארוכות בנדון. מרן הרב קוק במשפט כהן סי' צו. כרוז הרבנות הראשית וגדולי הדור, "רבנות הראשית לישראל" עמ' 782. שו"ת מנחת יצחק ה א. שו"ת ציץ אליעזר י א. שו"ת יביע אומר ה יו"ד כו. שו"ת יחוה דעת א כה. עיין שם.

צדיק ורע לו

ש: איך יכול להיות שאדם בא לעבוד את ד' וללמוד תורה בישיבה ונפגע?

ת: יכול להיות אלא אם כן ד' חתם איתו חוזה אישי שזה לא יקרה לו.

מופע מוסיקלי

ש: אמור להיערך אצלנו מופע מוסיקלי של זמר דתי בעלות של מאות אלפי שקלים. לאחר ניכוי כל ההכנסות השונות מההופעה ייוותר גרעון של כמאה אלף שקלים. הוא יכוסה על ידי רווחים ממעונות יום. עקב זה בלתי אפשרית העלאת משכורות למטפלות, כי אז ייפגע התקציב לכיסוי הפעילויות התרבותיות. מה ראוי לעשות?

ת: זה עיוות שיש לתקן, וזאת מכמה סיבות:

א. הפוסקים נחלקו אם מותר לשמוע מוסיקה בימינו אחרי חורבן בית המקדש. השולחן ערוך אוסר והרמ"א מתיר בתנאי שאין זה על היין או באורח רציף כל היום (שו"ע או"ח תקס ג). נהגו להקל כרמ"א כולל הספרדים.

ב. כתב בליקוטי מהרי"ל שלא כדין הוא שמשוררין בשמחה אודך כי עניתני וכהאי גוונא לשמחת מריעות כי אז התורה חוגרת שק ואומרת עשאוני בניך כמין זמר (סנהדרין קא, משנה ברורה שם ס"ק יד). כלומר, יש לשיר פסוקים לעבודת ד' ולא כדי להנעים לנו, ויתכן שמופע זמר כנ"ל נכנס להגדרה של עשאוני כמין זמר.

ג. כל ההיתר של רמ"א הוא ניגון שקט וצנוע, אך מופע מוסיקלי רב פעלולים בכלי זמר ורעש נכנס להגדרה של בידור ונשלל על ידי פוסקים רבים גם אם המטרה היא איסוף כסף לצדקה (פסקי תשובות שם אות יב), קל וחומר בנידון שלנו שזה גרעוני.

ד. לכל הדיעות מופע כזה הוא מותרות ועדיף להקצות כסף זה לצדקה. ידוע הכלל הגדול: חייך קודמים לחיי חברך אבל מותרותיך אינם קודמים לחיי חברך (ערוך השולחן יו"ד רנא. אגרות בסוף ספר התניא. ספר אהבת חסד לחפץ חיים. שו"ת אורח משפט למרן הרב קוק). יותר טוב לתרום כסף זה לאנשים במצוקה.

ה. חינוך ילדים וטיפול בילדים הוא הדבר הכי חשוב בעולם, ויש להקצות לזה תקציבים הגונים כולל משכורות ראויות לעובדות שם וזה יותר חשוב מאשר שירה ומוסיקה.

סיכום: יש לתקן עתה ולהבא.

תפילין לקראת שבת

ש: מי שקיבל שבת מוקדם ונזכר שלא הניח תפילין יכול להניח?

ת: כן. יש דברים שהתירו בין השמשות, קל וחומר אם קיבל מוקדם, וקל וחומר תפילין.

סיוטים בחלומות

ש: אני עושה שירות לאומי במוקד בטחון ונחשפת למקרי טרור ולניסיונות פיגועים מערבים בלי סוף, אז אני חולמת על זה. כיצד למנוע אותם חלומות?

ת: לפני השינה לקרוא קצת בשער הבטחון בספר חובות הלבבות.

כבוד הורים או כבוד סבים

ש: סבי ביחסים רעים עם הוריי ומבזה אותם כל הזמן. האם לשמור קשר איתו?

ת: מה שהוריך אומרים לך לעשות.