הרב אבינר על ילדים פגועי פייסבוק: "הציויליזציה הטכנו-ברברית"

90 אחוזים מבני הנוער שקועים בשלל רשתות חברתיות ופוגעים בעצמם. הרב אבינר על מה זה עושה למוסר שלהם

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 19/01/17 10:48 כא בטבת התשעז

הרב אבינר על ילדים פגועי פייסבוק: "הציויליזציה הטכנו-ברברית"
shutterstock, צילום: shutterstock

ש: יש לפניי הדו"ח העדכני של המועצה לשלום הילד, ומתברר שילדינו הם מכורי פייסבוק-וואטסאפ-אינסטגרם. 90% מהנוער משתמשים בהם.

ת: זה נורא. זה גורם נזקים עצומים, אפילו ברמה האנושית הפשוטה. במקום לדבר עם חברו פנים בפנים, הוא מתקשר בדרך טכנולוגית. הקשר נעלם.

ש: נכון. בגילאים 17-12, 88% מתקשרים כך עם חברים בכיתה, 63% עם הוריהם, 27% עם סבא וסבתא. רק 7% לא משתמשים בהם.

ת: אשריהם. ד' ירחם על אחרים.

ש: ואולי הטכנולוגיה הזו אינה בעיה כה חמורה וסתם מגזימים? אולי סך הכל ילדינו הם בריאים וחזקים ושמחים?

ת: לצערנו לא נכון, חלק עצום מהילדים שלנו הם מוכרים לשירותי הרווחה וחלק מהם הם בסיכון. המצב גורם בכי.

ש: נכון ,בדו"ח כתוב שמתוך 2,768,000 ילדים יש 448,700 מוכרי רווחה כלומר 16% ומתוכם 367,000 הם בסיכון! אבל האם זה בגלל הפייסבוק? נשאל אחרת: האם הילדים שקועים בפייסבוק בגלל נתק מהמשפחה ומהסביבה, או להיפך שההתמכרות לטכנולוגיה היא הגורמת ניתוק?

ת: כנראה שניהם נכונים. אגב, הניתוק אינו הנזק היחיד, לצערנו. יש אנשים זרים מושחתים שצדים את ילדים דרך הפייסבוק ודומיו (30% מבני הנוער - מ"צ). וחלק גדול מהם עקב זה היו קרבנות לפגיעה מינית (10% מהתלמידים - מ"צ). זה בעניין רשעות כלפי הילדים ,ויש גם בכיוון שני, שילדים רבים מאוד מתאכזרים כלפי ילדים אחרים, ומפרסמים שיתוף, לייק או תמונה נגדם.

ש: זה נורא. שם מצויין מספר ענק: 43% מבני נוער עושים זאת.

ת: זה יותר מנורא. מכנים זאת "הציויליזציה הטכנו-ברברית". כלומר האדם נעשה יותר ויותר טכנולוגי, אך לא נעשה במקביל יותר ויותר מוסרי. אז הוא משתמש בטכנולוגיה לרעה. זו בעיה ידועה. אנשים ישרים באמריקה, צדיקי אומות העולם, מאוד מוטרדים, אך אינם יכולים להועיל מאומה, והבעיה הולכת ומתעצמת.

ש: נכון, אלו בעיות שנוגעות לכל המין האנושי...

ת: זה מזכיר את הספר האחרון שכתב הפסיכולוג הנודע קרל גוסטב יונג,"מיתוס מודרני:סימני שמיים", בו הוא מתייחס לחייזרים. חייזרים לא היו ולא נבראו, ובכל זאת מאות מיליונים של אנשים מאמינים בהם, כלומר זה מיתוס. מיתוס הוא אמונה כזב, אך עקשנית, כי אנשים זקוקים לה.

ש: למה אנשים זקוקים לחייזרים?

ת: קודם יש להבין למה חייזרים כביכול באים לכאן. הרי הם בעלי טכנולוגיה עצומה, ומה יש להם לחפש אצלנו הפרימיטיבים לעומתם. אם כן, החייזר הוא אדם מאוד טכנולוגי ומאוד נהנתן, אך לעומת זאת אין לו לב, אין לו מוסר, והוא מבין שזה יביא להכחדתו. לכן הוא בא לכאן כדי לגנוב זרע הן מגברים הן מנשים כדי לחדש את אופיו. עד כאן בערך הסברו של יונג על המיתוס הזה.

ש: כן. אבל מה כל סיפור ההבל הזה נוגע לנו? למה המיתוס הזה כה חשוב לנו?

ת: כי החייזר - זה אנחנו! האדם הטכנולוגי-הנהנתן ללא לב-מוסר-רגש, זה אנחנו! אנו מפחדים להפוך לכאלה! אז אנו משליכים את הפחד הזה על חייזירים.

ש: ובסיכום?

ת: ברוך אתה השם שלא עשני חייזר, ונתאמץ להישאר בני אדם.

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן