חוברת למניעת הדבקה ב- HIV תופץ באישור רבנים

לראשונה תופץ חוברת בשם 'ונשמרתם' ובה הנחיות מפורטות כיצד להימנע מהידבקות במחלה. "חובה על אדם לעשות את הנדרש ממנו על מנת לשמור על גופו כמצוות התורה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/04/14 18:25 כג בניסן התשעד

חוברת למניעת הדבקה ב- HIV תופץ באישור רבנים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לראשונה תופץ חוברת בשם 'ונשמרתם' באישור רבנים, ובה הוראות כיצד להימנע מהדבקות באיידס. בהקדמה לחוברת מסביר אחד הרבנים, אשר נשאר בעילום שם, כי "החוברת לא באה לומר את דעת התורה על מעשים אלו או אחרים. היא באה לחייב את האדם, כל אדם, לעשות את הנדרש ממנו על מנת לשמור על גופו כמצוות התורה". החוברת תופץ במרכזים דתיים אשר אליהם מגיעים הומואים דתיים.

בשונה מחוברות אחרות אשר מתמודדות עם התופעה, לראשונה מדובר בחוברת אשר כתב רב ואשר נוגע באופן חסר תקדים ופירוט בנושא תוך כדי דיון אמיתי וכנה עם מציאות בה קיימת זוגיות של שני גברים יחד.

"עלינו להבין בצורה הברורה ביותר: לשתיקה יש מחיר. כאשר לא מדברים על נושא מסוים - הוא למעשה כאילו לא קיים בתודעה שלנו, וכשזה קורה - הדרך להתנהגות סיכונית קצרה מאד". כותב הרב.

החוברת, אשר מגיעה ללא תמונות חושפניות ובלשון עדינה יחסית, עוסקת בכל האספקטים של ה-HIV, החל מההיסטוריה של המחלה, השכיחות של המחלה בקרב הומואים בישראל, הדרכים להידבק ואף נושאים אשר נחשבים כטאבו בחברה הדתית כגון הסברים מפורטים כיצד להשתמש באמצעי מניעה.

(צילום: צילום מסך)

"בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר אנשים המקבלים תשובות חיוביות ל- HIV המגיעים מהמגזר הדתי, או מגיעים מהחינוך הדתי", מסבירים בועד למלחמה באיידס ל'כיפה' על החוברת אשר יצאה ביוזמתם יחד עם ארגון 'חברותא' של ההומואים הדתיים. "פעלנו יחד עם הארגון כדי להוציא חוברת למגזר הדתי כך שגם דתיים וחרדים יוכלו לקבל הסברה על הנגיף וכיצד להימנע ממנו מאחר והם לא מקבלים את זה בתוך מערכת החינוך".

עוד מסבירים בועד כי רוב רובן של ההדבקות ב-HIV מתבצעות בעקבות יחסי מין לא מוגנים כאשר כ- 35% מתבצעות בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, בשל הפרקטיקה המינית, ולכן אנחנו נותנים דגש על אוכלוסייה זו. 65% מההדבקות מתבצעות בקרב הטרוסקסואליים ( 48% מנשאי ה- HIV בעולם הן נשים ).

כיום, נשא HIV חי אורך שנים ממוצע, הטיפול נע בין כדור אחד ליום ועד שלשה-חמישה כדורים ליום, המשמרים את חוזק המערכת החיסון ומונעים את השתכפלות הנגיף והגעה למצב של כשל המערכת החיסונית ( איידס ). נשאי HIV יכולים אף להביא ילדים לעולם ובעבר הרב הראשי לשעבר הרב בקשי דורון אף אמר שבמקרים מסויימים של פיקוח נפש אף מותר לנשאי HIV לתרום איברים. אולם ברור שיש מטרה משותפת למנוע הידבקות בנגיף הן מצד גברים, והן מצד נשים.

"החוברת הזו היא ראשונה במגזר הדתי מבחינת אופי ותכנים, והיא תחולק במרכזים דתיים שיאפשרו זאת, ואצל רבנים שיוכלו להנגיש את המידע לצעירים דתיים המגיעים לבקש סיוע והכוונה בנושא", מוסיפים בועד. "השוני בחוברת שעברה התאמה למגזר הדתי בא לידי ביטוי בעיקר בויזואל ובטרמינולוגיה, ובכך שנתנו לארגונים הדתיים להכניס את הטרמינולוגיה הדתית, השמטנו תכנים הקשורים למין קבוצתי ובגידות. הוספנו תאריכים עבריים ועידנו את השפה באופן כללי. בנוסף, החלפנו מתמונות די חושפניות, לתמונות עדינות מאוד ולא חושפניות ( אם כי עדיין של גברים )".

אדיר ינקו, רכז 'בלה דואגת', זרוע המניעה וההסברה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס אמר: "אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה פורץ הדרך של נציגי הקהילה הגאה במגזר הדתי שהחליטו לקחת אחריות ולהנגיש מידע על HIV/איידס, מתוך הבנה שהעדר שיח לא מונע הדבקות חדשות ב HIV. במקום שלא מדברים על מין, בהכרח גם לא מדברים על מין בטוח, וגברים ונשים המגיעים מרקע דתי, אינם חסינים מפני הדבקה ב- HIV. אנו מקווים שצעד זה יוביל מסגרות נוספות בציבור הדתי לשבור את מעגל השתיקה ולמצוא דרכים להעביר את המידע שימנע את ההדבקה הבאה".

עלי קפלן-וילדמן, יו"ר 'חברותא - הומואים דתיים' מסר כי: "בחברה הדתית מעדיפים לעצום עיניים ולדמיין ש"אצלנו אין דברים כאלה". אולם, המציאות מראה אחרת, והגיע הזמן שהציבור הדתי, מנהיגיו ורבניו יסתכלו למציאות בעיניים ויתחילו לדבר גם על יחסי מין בין גברים ועל הדרכים להימנע ממחלות. "לא תוכל להתעלם" (דברים כ"ב, ג') - הגיע הזמן ליישם מצווה חשובה זו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן