מיזם חדש מנסה לשדך בין הומואים ולסביות דתיות

במסגרת מיזם חדש, ישמש ערן אמיתי (שם בדוי) כגורם מגשר בין הומואים דתיים ולסביות דתיות למטרת נישואין. "אני לא מזלזל במשיכה מינית, אך רצה הקב"ה ואצלי זה לא עובד. גם אני וחברי רוצים לאהוב"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/04/15 11:55 כג בניסן התשעה

מיזם חדש מנסה לשדך בין הומואים ולסביות דתיות
shutterstock, צילום: shutterstock

לא מעט נכתב כבר על תופעת הקהילה הגאה הדתית, ועשרות אלפי מילים נכתבו במטרה למצוא פתרון לבעיית הזוגיות של הומואים ולסביות דתיים, אשר לא מסוגלים להתכחש לנטייתם המינית, אך מעוניינים להקים משפחה על פי יסודות היהדות וההלכה.

לפני מספר שנים הוקם מיזם בשם 'אנחנו' של עמותת 'כמוך' שתפקד כמעין משרד שידוכים בין הומואים ולסביות דתיות למטרות נישואין, כשהוא זוכה לתמיכת אנשי מקצוע, רבנים ואנשי חינוך, אך בשנים האחרונות המיזם לא מתפקד, ועל כן לפני מספר ימים הוקם מיזם חדש בשם 'ביחד' שמטרתו אחת - להפגיש בין הומואים דתיים ולסביות דתיות למטרת חתונה, מתוך הבנה ששני המינים נמצאים באותו מקום ומתמודדים עם בעיות דומות, כך שהם יוכלו למצוא את בן זוגם ולבנות בית משותף.

"אני לא מזלזל במשיכה מינית. אך רצה הקב"ה ואצלי זה לא עובד. אז מה עכשיו? לוותר על הכל? אני חושב שלא. אני רוצה לאהוב. בדרכי שלי. בדרכו של הקב"ה, בדרכנו שלנו. שלי ושל זוגתי בע"ה", מספר ערן אמיתי (שם בדוי), הומו דתי, שהקים את המיזם החדש, שיפעל בעיקר באמצעות הפייסבוק ותיבות אימייל תוך התערבות מימינלית מבחינתו, ובכמה שפחות רשמיות ובריוקרטיה.

"אני מקבל פרטים מהאנשים, מתכתב איתם קצת, ומגשש. אם אני רואה משהו מתאים, אני מחליף ביניהם כתובות מייל, משם זו כבר עבודה שלהם. הם אלו שצריכים לבדוק אם זה מתאים להם או לא, הם אלו שצריכים לחשוב על ההשלכות של סוג קשר כזה. אני רק "גשר" בשביל להשיג את האנשים, בשביל מי שמעוניין”.

"עשיתי את זה כבר לא מעט עד עכשיו, המון אנשים פנו, ודיברו איתי, הומואים ולסביות. כשהיה לי משהו שנראה לי מתאים, ביקשתי רשות להציע להם מישהו/י ולהחליף ביניהם את כתובות המייל", הוא מספר. "הבעיה הגדולה בכל הסיפור היא שהאנשים מעוניינים מאוד בדיסקרטיות, וללכת לשדכן יכול להוות מכשול שבגללו אנשים יעדיפו אולי לוותר על הרעיון. אני מדלג על זה. הם לא צריכים להחשף, וגם לא להזדהות. הם יכולים לפנות מכתובת פיקטיבית. את מהות הקשר והאופי אני משאיר להם לגלות בעצמם. כמובן ככל שאני מגיע לשיחה והתכתבות יותר עמוקה עם הבנאדם היכולת שלי להתאים בני זוג גבוהה יותר. אבל זו לגמרי בחירה שלהם. אני רק יוצר את האפשרות".

ערן לא מתעלם מהעובדה שיש רבנים שיתנגדו למיזם שכזה, אך מבהיר כי לא מדובר על גוף השואף לעודד את התופעה, אלא רק לאפשר קשר שכזה למי שמעוניין בו. “כל אדם שפונה ל"ביחד" יצטרך לעשות את הבירורים האישיים שלו עם עצמו, ועם בעלי ההשפעה המקובלים עליו (רבנים, אנשי חינוך, אנשי מקצוע, או כל אדם אחר שהוא מעוניין בחוות דעתו). ביחד איננה מעודדת או לוקחת אחריות על הקשר ועל השלכותיו.

גם בנוגע לדאגה לילדים מתייחס ערן, ומבהיר כי על בני הזוג לבדוק את הנושא לפני קבלת ההחלטה על נישואין שכאלו. דעתו האישית היא שהילדים לא מודעים בכל אופן לקשר מיני של הוריהם. "אני חושב שרוב הילדים לא מודעים לקשר המיני שיש בין ההורים שלהם, וטוב שכך. מה שכן ילדים מודעים לקשר הערכי שבין ההורים שלהם. ההורים לא אמורים להפגין מיניות בנוכחות הילדים אבל בוודאי שאמורים להפגין חיבה בנוכחותם. אני חושב שדווקא בבית שבו הערכים מבוררים דיים, שהיה דיבור על זה. שההורים יודעים בדיוק להגדיר ולקבל את האחר. יודעים להפגין ערכים. בוחרים בזה. דווקא בחיבה העדינה שנרקמת מתוך מציאות כזו. אני חושב שדווקא בית זה יכול להיות בית גידול נפלא לילדים. אני חושב שהם יקבלו שם חום ואהבה, תמיכה פרגון והכלה הרבה יותר מכל בית אחר. אני לא חושב שהילד יסבול או יפסיד משהו. להפך.

מיזם השידוכים החדש מנוהל כאמור באמצעות הפייסבוק ותיבות מייל, כשערן מקדם את המיזם בהתנדבות בפועל, התכנון הוא שההומואים והלסביות הדתיות ישוחחו בפייסבוק בתחילה, באמצעות שמות בדויים, ולאחר מכן אם הכל יעבוד כשורה, הם ימשיכו לשוחח באמצעות האימייל וכן בקשר פנים אל פנים לבסוף. "הרעיון הוא שבית מבוסס על עוד דברים מעבר למניות ומשיכה”, מסכם ערן. "בבית יש גם כבוד והערכה ושיתוף. יש ידידות נפש, יש חיבור בין בני אדם. אם יש אנשים שמסיבותיהם החליטו שהם "מוותרים" על מימוש המשיכה שלהם, הם עדיין מעוניינים לחיות בזוגיות, "להרוויח" המון דברים שיש לזוגיות לתת שהם לאו דווקא קשורים למיניות. יש סוגים רבים של אהבה, רבים מהם לא מבוססים כלל על מיניות. קשר בין הורים וילדים, קשר בין אחים, בין חברים טובים. כל אלו אוהבים מבלי להמשך. אין ספק שמשיכה היא מרכיב חיוני, וחשוב מאין כמוהו, אך כאמור מי שהחליטו "לוותר" על המרכיב הזה, למה שיוותרו גם על כל שאר המרכיבים שבזוגיות?”.