מיזם: פליטים מאוקראינה יוכיחו יהדותם לפני העלייה

בעוד המלחמה באוקראינה ממשיכה לגבות קורבנות, יוצא לדרך מיזם שמטרתו סיוע ליהודים לברר יהדותם עוד לפני עלייתם, זאת בשל חוסר יכולת להוכיח את יהדותם לאחר העליה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/06/15 16:55 יב בתמוז התשעה

מיזם: פליטים מאוקראינה יוכיחו יהדותם לפני העלייה
Drop_of_light/shutterstock, צילום: Drop_of_light/shutterstock

בסוף השבוע שעבר נחנך בעיר דנייפרופטרובסק האוקראינית משרד לבירורי יהדות, בהשתתפות הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, הרב שמואל קמינצקי, רבה של העיר ושלום נורמן, מנכ"ל מכון טריגובוף. המשרד החדש נחנך כחלק משיתוף פעולה של מכון טריגובוף וארגון צהר, וזאת במטרה לסייע ליהודי אוקראינה לברר יהדותם ולהסדיר את מעמדם האישי בעודם בארץ מוצאם ולמנוע מצבים של העדר יכולת להוכיח יהדות לאחר עלייה לישראל והשארת המסמכים מאחור, זאת בין היתר בשל המלחמה השוררת במדינה בשנה וחצי האחרונות.

בראשית 2014 נפתחה מלחמת אזרחים באוקראינה בעקבות עלייתם לשלטון של חוגים אוקראינים פרו מערביים ולאומנים שהדיחו את הנשיא הפרו רוסי יאנוקוביץ בסדרה של הפגנות שנמשכו כשלושה חודשים. לאחר הדחתו חלק מהאוכלוסייה בדרום אוקראינה ביקשה להתנתק מאוקראינה ולחבור לרוסיה, או להקים מדינה עצמאית בשם נובורוסיה. הבדלנים זכו לעידוד של רוסיה, לסיוע בנשק ואף להשתתפות של מתנדבים רוסים בלחימה.

במחוזות שונים של המדינה התקיימו הפגנות המוניות שנגמרו באלימות משמעותית, בין היתר לאחר שאוקראינה הגיבה לאירועים במבצע צבאי 'אנטי טרוריסטי', תוך שהיא מעבירה כוחות צבא גדולים למחוזות המורדים. באזור התנהלו קרבות כבדים של שריון בשריון וחי"ר, והופלו עשרות מטוסי קרב ותובלה של חיל האוויר האוקראיני, כמו גם טיסה אזרחית שהופלה ליד העיר דונייצק. במהלך הקרבות נהרגו ונשבו אלפים מכוחות שני הצדדים. בפברואר 2015 נחתם הסכם הפסקת אש עם הצדדים, אך עד היום נערכים קרבות באזור מזרח אוקראינה.

בחודש שעבר נהרגו חיילים בעימותים הקשים ביותר שאירעו באזור מזרח אוקראינה מאז נחתמה הפסקת האש. ישנם דיווחים על טנקים ותותחי מרגמות בקו החזית. 6,200 בני אדם נהרגו מאז החלה המלחמה במזרח אוקראינה באפריל 2014 ויותר ממיליון ו-200 אלף תושבים נמלטו מבתיהם. בפברואר 2015 נהרגה במהלך הלחימה יהודיה בשם אירנה שלקייבה, בת 54, שעבדה בבית חב"ד בדונייצק. האישה נהרגה ככל הנראה מפגיעת פגזים שירו ככל הנראה הבדלנים הפרו רוסים סמוך לביתה.

במשרד החדש ישמש כסניף של ארגון "שורשים" והוא עתיד לשרת את עשרות אלפי יהודי דנייפרופטרובסק והסביבה ואת אלפי הפליטים היהודים שברחו מאזורי הקרבות במזרח המדינה ומתרכזים כעת בעיר עצמה, הממוקמת אף היא במזרח אוקראינה, ובסמוך לה. סניף זה מצטרף למשרד של הארגון בקייב, למשרד נוסף שלו במוסקבה ולסניף הראשי הממוקם בירושלים.

המשרד מוקם כחלק מהחלטה אסטרטגית שנתקבלה בהנהלת הארגון על הכנת העולים לבירור יהדות עוד בטרם עלייתם. החלטה זו מגיעה על רקע העובדה שרבים מן העולים ניגשים לבירור יהדותם בבואם להתחתן, שנים רבות לאחר שהם עולים לישראל, כאשר אין להם כבר גישה למסמכים הנדרשים ולאחר שבחלק מהמקרים העדים היחידים ליהדותם כבר נפטרו. מצב זה מוביל לכך שבמקרים רבים לא ניתן להוכיח יהדות והפונים מופנים לגיור.

(צילום: הקהילה היהודית)

(צילום: הקהילה היהודית)