איפה הכסף? עצמאים במגזר נלחמים בהלנת השכר בפייסבוק

יואל פרנקנבורג רדף אחרי עמותה שסירבה לשלם לו במשך חודשים. פוסט בפייסבוק גרם להעברת התשלום תוך זמן קצר. לכיפה הוא אומר: "זה חילול ה'"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 27/10/16 12:12 כה בתשרי התשעז

איפה הכסף? עצמאים במגזר נלחמים בהלנת השכר בפייסבוק
shutterstock, צילום: shutterstock

יואל פרנקנבורג, מנהל מרכז "שלבים" המקדם תהליכים חינוכיים, העלה פוסט לפייסבוק בנוגע לעמותה גדולה שסירבה להעביר לו תשלום עבור שירות שהעניק להם לפני כחצי שנה. היום בבוקר, יממה וחצי לאחר הפוסט, הועבר הכסף לחשבון הבנק של פרנקנבורג, מאז הפוסט הויראלי שלו, עצמאיים נוספים החלו לכתוב מעל לעמודי הפייסבוק שמות של מוסדות, ארגונים, עמותות ומועצות מקומיות שמתחמקים פעם אחר פעם מתשלום וחושפים את הזמן הרב שהם משקיעים ברדיפה אחר מליני שכרם.

"אני עצמאי כבר שנה וחצי. אני מנהל תכנית חינוכית, מעביר הרבה סדנאות ועובד מול עשרות גופים, רבים מהם מהציונות הדתית. ולצערי נחפשתי בשנה וחצי האחרונות לתופעה שכולם מכירים של עיכובים בתשלומים והלנות שכר. החלטתי לנהוג בדרך של פרגון לגופים שמשלמים בזמן וזה עובד. גופים יודעים שיש לי לא מעט עוקבים בפייסבוק ושאני מפרגן, שהם מקבלים תהודה טובה. בית ספר אחד אמר לי שהיה גידול באחוז המתעניינים בו אחרי פוסט ויראלי וחיובי בפייסבוק" מספר פרנקנבורג לכיפה.

"לאחרונה נתקלתי בעמותה שעשיתי עבורה עבודה מאוד גדולה, והעיק עלי מאוד שאני לא מצליח לקבל את הכסף. הגשתי להם חשבונית בזמן ווידאתי שהם קיבלו אותה. התכתבתי עם מישהו מהעמותה במיילים, בשלב מסויים הוא אמר 'העברתי את זה הלאה' והפסיק להגיב לי. היה שלב שבו אמרו לי 'העברנו לך את התשלום' משהו שבדיעבד הסתבר כשקר".

פרנקנבורג המשיך בנסיונות עקביים לדרוש את המגיע לו "נכנסתי לאתר העמותה ומצאתי כתובות מיילים, שלחתי לארבעה אנשים מיילים בבקשת עזרה. אחרי יומיים כתבו לי שהתקציבאית בחופשת מחלה ולא יודעים מתי היא תחזור. זה היה נשמע לי אחד התירוצים הכי גרועים ששמעתי מאודי. השגתי בדרך לא דרך את הטלפון של מנהל התכנית שבה העברתי את הסדנא. הוא אמר לי 'אני אהיה איתך כנה ודוגרי, אני לא יודע מתי הכסף יעבור, בוא נחכה לאחרי החגים'. אמרתי לו שאני רוצה לדעת תאריך שבו אקבל את הכסף, שאני רוצה התחייבות לכך שישלמו לי. הוא אמר שהוא לא יודע להגיד לי וסירב לתת לי את המספר של מנכ"ל העמותה. אמרתי לו שאני אעלה את העניין בפייסבוק".

על אף ההתחמקות העקבית מתשלום לפרנקנבורג, אותה העמותה נזקקה ככל הנראה רק למעט פרסום שלילי על מנת להעביר את התשלום. "פירסמתי פוסט בפייסבוק, אחרי 9 שעות, באמצע הלילה, קיבלתי הודעה פרטית בפייסבוק ממנהלת מחלקת נוער באחת הרשויות שאני עובד איתן. היא כתבה לי שהיא מבינה אותי ושאני צודק, שהיא מכירה את אחת המנהלות שקשורות לעמותה. היא קישרה בינינו והתחייבו לי שאקבל את הכסף למחרת ושהם בכל מקרה בדיוק התכוונו להעביר לי את הכסף. אמרתי להם שאני לא מאמין לאף מילה אבל שיעבירו לי את הכסף ואוריד את הפוסט מייד".

"אנשים שאלו למה אני מוריד את הפוסט, הוא היה מאוד ויראלי, גרף מאות שיתופים ומאות לייקים, אבל רציתי להוריד אותי ברגע שהם שילמו לי כי זה כאב לי בבטן, אין לי עניין לפגוע בהם ואני מאמין שזאת עמותה שעושה טוב בסופו של דבר. הבוקר נכנסתי לחשבון הבנק וראיתי שהכסף עבר" מספר פרנקנבורג, אך מדגיש כי זהו לא סוף הסיפור. "עוד מישהו פנה אלי אתמול שאישתו עצמאית ונתנה שירות לאותה עמותה לפני חמישה חודשים אבל גם לא קיבלה את הכסף, הוא אמר שאיים עליהם בפוסט דומה לשלי והם אמרו לו מייד שהוא יקבל את הכסף. זו המטרה שלנו בסוף. להגיד לגופים הגדולים והמכוערים האלה שיש לאנשים הפשוטים כוח".

לטווח ארוך, מדגיש פרנקנבורג, פייסבוק אינו פתרון "מה שצריך בסוף זה לחץ חקיקתי. כנראה שהעונש בחוק לא מספיק מרתיע. אם אני הייתי יודע שאני יכול ללכת לבית משפט לתביעות קטנות עם הוכחות מאוד פשוטות, ברורות וקלות להשגה ושהצד השני יקבל קנס משמעותי, לי היה אינטרס ללכת לבית משפט ולו היה אינטרס לשלם בזמן. זה המאבק שצריך לנהל פה. שהחקיקה תאפשר עונשים ראויים, כפי שכולם מרגישים שצריכים להיות".

"מי שלא עצמאי לא מבין את זה. שואלים אותי למה אני לוקח את זה כל כך קשה. יש ארגון שמעכב לי תשלום של 15 אלף ש"ח עבור עבודה שביצעתי. מבחינתו זה זניח, מבחינתי זה אוכל לחודש לילדים שלי. אני מעסיק אגב הרבה עובדים. כשאני עושה פרוייקט של מאות אלפי שקלים אני צריך גם להוציא משכורות בסך אלפי שקלים בסוף".

פרנקנבורג מדגיש כי הלנת השכר במוסדות הדתיים חמורה ומאכזבת. "אני לא יודע אם זה קשור לזה שמנכ"ל העמותה הוא חובש כיפה, אבל זה חילול ה'".

לאחר שקיבל התחייבות לתלשום מהעמותה, כתב פרנקנבורג בעמוד הפייסבוק שלו "אני משתדל להוסיף טוב ברשת ולהשתמש בכוח שלי לטובה. אני מפרגן מכל הלב לגופים שעובדים איתי באופן ישר. ואני אוהב בעיקר לכתוב פוסטים שמוסיפים אור. הפעם חרגתי ממנהגי, והתמיכה שקיבלתי הוכיחה לי שעל אף שכנראה אפגע מכך, האמת חשובה. אני לא מעוניין שיצא שם רע לעמותה שנאמר לי שהיא עושה דברים טובים. אני כן מקווה שילמדו שם, ובעמותות אחרות, שאסור להלין שכר. לא בסכומים קטנים ולא בגדולים. אף פעם. לאף אחד. ובעיקר- אני מקווה שילמדו לכבד אותנו, האנשים הקטנים, גם בלי שנפעיל עליהם את הכוח החברתי שלנו".

(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של יואל פרנקנבורג)