פרסום ראשון: בג"ץ נגד כדורגל בשבת

החלטה דרמטית של בג"ץ: ע"פ החוק, אין סיבה לקיים משחקי כדורגל בשבת. על המדינה להשיב תוך 3 חודשים מדוע היא לא אוכפת את "הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה בענף הכדורגל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/11/16 21:53 ב בחשון התשעז

פרסום ראשון: בג"ץ נגד כדורגל בשבת
NYC2TLV-cc-by-sa, צילום: NYC2TLV-cc-by-sa

בג"ץ קבע היום שאין שום מניעה מלהפסיק את משחקי הכדורגל בשבת. וקרא למדינה להשיב תוך 90 יום מדוע היא לא אוכפת את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, גם בענף הכדורגל.

בדיון שהתקיים היום, דנו שופטי בג"ץ בעתירת התנועה למדינה יהודית, נגד משחקי כדורגל ביום השבת. התנועה מייצגת בעתירתה שחקני כדורגל רבים, הדורשים לאכוף את חוק שעות עבודה והמנוחה גם בענף הכדורגל. בהחלטה נכתב כי על המדינה להשיב בתוך 90 יום על החלטת בית המשפט ולהסביר "מדוע לא תבוטל החלטתו להימנע מלאכוף את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה בענף הכדורגל? מדוע ההחלטה שלא לאכוף את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה בענף הכדורגל אינה עומדת בניגוד להחלטות בית הדין לעבודה? ומדוע יש להימנע מאכיפה מלאה של חוק שעות עבודה ומנוחה בענף הכדורגל, להבדיל מאכיפה חלקית".

כרגע ההחלטה מתייחסת רק למשחקי הליגה הלאומית (הליגה השניה), אך יש לה כמובן השלכות גם על ליגת העל. כזכור, ביום ראשון האחרון, מתחו שופטי בג"ץ ביקורת עלל הסחבת בכל מה שקשור לועדה, שהקימה השרה רגב בנושא, זאת לאחר שהועדה לא התכנסה במשך חודשים ארוכים.

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי "זוהי עוד הוכחה למצב האקוטי של השבת הציבורית בישראל ולאן אנו מגיעים עם היעדר הסדרה בחקיקה. במכתב ששלחה התנועה לשר חיים כץ קוראת התנועה לשר לקדם את הצעת החוק. במסגרת הדיונים בהצעת החוק יוסדר גם נושא הספורט בשבת עם מציאת פתרון הולם לצמצום הפגיעה בשומרי המצוות".

ישראל זעירא, יו"ר התנועה למדינה יהודית, אמר בתגובה להחלטת בג"ץ בעניין עתירתם: "אנו מקווים שהוראה זו לליגה הלאומית תהפך למדיניות בכל הליגות כדי ש 800 שחקני הכדורגל שחתמו על רצונם לשחק בימי חול בלבד יוכלו לממש רצונם לשביעות רצון רוב עם ישראל".

עו"ד פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, שמייצג בעתירה את הקליניקות המשפטיות במרכז יחד עם עו"ד משה יפה, אמר בתגובה: "הכתובת הייתה על הקיר, או במקרה זה, על הכדור. במהלך הדיון הביעו כל שלושת השופטים אי נחת רבה מן הסחבת שנוקטת הרשויות בעניין זה. מדובר בסוגייה לאומית וחברתית, ולא רק דתית. יש לצפות שבמדינה יהודית ודמוקרטית תינתן לאדם שומר שבת ומסורת הזכות לנוח ביום השבת בחברת בני משפחתו, מבלי שיצטרך לעמול לפרנסתו. יש לזכור שמלבד הכדורגלנים המקצוענים עצמם, מדובר במאות ואולי אלפי בני אדם - סדרנים, שומרים, שוטרים, ספקי שירותים - שנאלצים לחלל את השבת. כפי שהוכח ממשחקי הכדורסל, לא רק שהעתקתם מלילות שבת לימות החול פגעה בהם אלא להפך: היא אפשרה לאלפי אוהדים ולשחקנים שומרי שבת ומסורת ליטול חלק בהן, כשווים בין שווים. הגיע הזמן שאדם המבקש לנוח ביום המנוחה השבועי יפסיק להיות אזרח סוג ב' ".