פרופ' רדזינר: "בית הדין הרבני יוצר ממזרים"

בשנים האחרונות מתעצמת תופעה של ביטול גיטין על ידי בתי הדין. נשים שנישאו מחדש גילו כי בתי הדין האזוריים ביטלו את הגט שניתן להן. עו"ד בתיה כהנא: "בתי הדין הופכים לרפורמים כאשר הם משנים את ההלכה על מנת לחסום נשים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 30/11/16 13:25 כט בחשון התשעז

פרופ' רדזינר: "בית הדין הרבני יוצר ממזרים"
עתים, צילום: עתים

הועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי בראשותה של ח"כ עליזה לביא, ממלאת מקום יו"ר הועדה ערכה דיון בנוגע לביטול גיטין שניתנו על ידי בתי דין רבניים בישראל. הדיון היום אמור היה להתמקד בפרשת הגט מצפת שניתן לפני שנתיים לאישה שבעלה הוגדר רפואית כצמח, הרב יצחק יוסף, נשיא בית הדין הרבני הגדול, הודיע לאחרונה על כינוס רבני בית הדין לדיון בנוגע לביטול הגט.

עם היוודא דבר הדיון פנה מנהל בתי הדין הרבניים פנה ליועץ המשפטי לכנסת בדרישה לבטל את הדיון, לבסוף נקבע כי הדיון יעסוק בנושא ביטול גיטין באופן כללי ולא במקרה ספציפי. הנהלת בתי הדין טוענת כי קיום הדיון בכנסת, בנוגע לסוגייה שתלויה ונידונה בבית הדין, פוגעת בחסיון ההליכים בתיקי משפח ומהווה נסיון להשפעה והפעלת לחץ על בית הדין.

בדיון נאמר כי תופעת ביטול גיטין שניתנו החלה לפני כשני עשורים בישראל והשלכותיה חמורות ביותר. "אנחנו לא יכולים לשתוק על הדבר הזה" אמרה עו"ד יעל רוקמן, מנכ"לית קולך. "אנחנו רואים מגמה מאוד קשה של ביטולי גיטין וגיור. האישה כבר גורשה, שנתיים אחרי באים ומפקפקים בכשרות הגט. סופיות הדיון היא גם על פי הדין ההלכתי וגם על פי הדין במדינת ישראל".

(צילום: באדיבות המצולם)

"עו"ד יעל רוקמן. "מגמה מאוד קשה של ביטולי גיטין וגיור

מי שמייצגת את האישה בפרשת הגט בצפת, עו"ד בתיה כהנא, נכחה בדיון ואמרה כי "כיוון שאני מייצגת את האישה, הגשנו צו מניעה וזה נמצא בדיון משפטי, אני נמצאת כאן לא בכובע של מייצגת האישה אלא בכובע של ארגוני הנשים". כהנא הדגישה כי כוחו של בית הדין הוענק לו על ידי הכנסת וביכולתה של הכנסת לפעול בנושא "בתי הדין הרבניים מקבלים את כוחם וסמכותם מהמחוקק הישראלי. כל סמכותם היא מתוקף חוק שיפוט בתי דין רבניים. הם עושים דברים שהם חריגה מסמכותם ומעמידים עצמם מעל החוק, אי אפשר לקבל את זה, זה דבר שאסור לנו להרשות".

"גט יוצר מעמד אישי שיש עליו הסתמכות- האישה אחרי הגט היא פנויה. עצם טיבו של הגט הוא משהו בלתי הפיך, משהו סופי. לבוא ולהפוך משהו סופי לא עולה בקנה אחד לא עם ההלכה ולא עם החוק. אני רוצה להזכיר שהרב שלמה דיכובסקי, במכתב פרידה לדיינים, הקדיש סעיף חשוב לביטולי גיטין והדגיש שזה דבר שאסור לעשות אותו על פי הדין הדתי והתחדש רק כאן במדינת ישראל".

"בגלל מירוץ הסמכויות האישה הופכת להיות קורבן וכלי בידי בית הדין במאבקם לקחת על עצמם עוד סמכות. זה דבר שצריך להיות על סדר היום, זה אחד המניעים הגדולים לביטולי גיטין. ברגע שאישה עושה דבר מסויים שלא נראה לבית המשפט זו עילה מבחינתם לבטל את הגט" הדגישה עו"ד כהנא. "יש פה מהפכה שקטה של בית הדין. אני לא נוגעת בפרטי התיק אבל הוא השיא שלה, זה לא רק עניין של נשים אלא של יחסי דת ומדינה. זו מהפכה שבסופו של דבר מי שנפגע ממנה זה כולנו, גם ההלכה נפגעת קשות. אנחנו מוצאים היום בבית הדין חידושים רפורמים וקונסרבטיביים, בתי הדין עצמם הופכים לרפורמים כאשר הם משנים את ההלכה על מנת לחסום נשים. איך בית הדין יכול להסתכל על עיניים של אישה ולומר לה שאין לה פתרון. מה המסר לעולם היהודי?" כהנא אמרה כי מנהל המהפכה הזו והעומד בראשה הוא הרב יצחק יוסף.

(צילום: אריאל אלון)

עו"ד בתיה כהנא "האישה הופכת להיות קורבן".

ח"כ לשעבר, הרב דב ליפמן אמר בדיון "אני נמצא פה כיהודי שרואה איך הורסים את הדת היפה שלנו ואת מערכת הפסיקה וההלכה. בניגוד למה שאנחנו רואים אצל רבנו תם שמדבר בחומרה נגד כל מי שמוציא לעז על גיטין, פתאום היום יודעים יותר טוב מרבנו תם. יושבים הרבנים ופוסקים משהו ומחר אנחנו יכולים לומר שזה לא נכון, הדיינים הורסים את המערכת שלהם".

"מנהל בתי הדין הרבניים אמר ש'אין מי שרגיש יותר למצוקת עגונות יותר מהרבנות הראשית', איך יכולים אפילו להעיז לומר דבר כזה? הפתרונות נמצאים. אנחנו כמדינה יכולים לפתור עכשיו את כל מצוקת העגונות, יודעים איך לעשות את זה. שלא יגיד שהם רגישים למצוקת העגונות. עם ישראל חייב לקום ולהגיד 'די למה שעושים לנשים, למסורת, לדת היפה שלנו'" זעק הרב ליפמן.

פרופ' עמיחי רדזינר מאוניברסיטת בר אילן חוקר את נושא ביטול הגיטין ואומר כי מגמת ביטול גיטין הייתה משמעותית בהרבה בעשור הקודם. "היה הרכב אחד שהמציא את הרעיון הזה. פסק דין שניתן באוקטובר 2014, היה מדובר בתיק בו בני הזוג התגרשו ושנה וחצי אחרי זה האישה הגישה תביעה להגדלת מזונות. בית הדין האזורי קבע שיש לעכב את נישואי האישה". פרופ' רדזינר הדגיש כי קיימת דעה ביהדות המאפשרת ביטול גט אך "רואים שהטענה הזו היא טענה שנדחתה במשך 400 שנה שוב ושוב ושוב, על ידי הרוב הגדול של פוסקי ההלכה. המיינסטרים ההלכתי הוא שלא ניתן לבטל גט לאחר שניתן. מיעוט הדיינים נוקט בשיטה של ביטול גיטין. זו דעה דחויה ושולית".

"היו שני מקרים בהם גט בוטל לאחר שלאישה היו ילדים מגבר אחר. בית הדין יצר ממזרים, בית הדין הגדול הפך את הפסיקה הזו אחר כך, אבל בית הדין האזורי עשה את זה בידיעה שהוא הולך להפוך ילדים לממזרים. חשוב לנהל על זה דיון ציבורי. אני חושב שרוב הדיונים חושבים שזו לא הדרך שצריך ללכת בה".

פרופ' רדזינר אמר כי הטענה שניתן לבטל גט מבוססת על כך שהגבר הוטעה בהסכם הגירושין, כיום לא ניתן לטעון כך משום שכל צד מגיע לבית המשפט מלווה בעורכי דין שמבינים את הסיטואציות המשפטיות לעומקן. כיום קיימת עליה בהתניית גיטין ומעשים של האישה שלא תואמים את השקפת עולמם של הדיינים עלולים לחרוץ את גורלה ולהותיר אותה כבולה לבעלה, הביטוי "האישה מעגנת את עצמה", אומר פרופ' רדזינגר, הוא המצאה של דייני בתי הדין בשנים האחרונות ואין לו שום ביסוס בהלכה היהודית.

(צילום: Yossi Zamir / Flash 90)

"הרב אוריאל לביא מצפת מצא דרך להתמודד עם בעיה חדשה, רפואית והלכתית" אמרה הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור. "אחרי פסק הדין המבריק הזה שהתיר את האישה, לא היה ערעור על עצם מהות פסק הדין, בלי ערעור בית הדין הגדול לא יכול לדון בזה. לכן אני טוענת שנכון לברר את החידוש הזה של הרב לביא, חייבים לדון בזה אבל כדרכה של תורה, מתוך המסורת ההלכתית, במסגרת של בית מדרש. צריכים לרדת לעומק הלימוד שהביא לפסק הדין הזה כאשר מדובר על לימוד עיוני לגבי אותה שיטה אבל לא כשזה נוגע לחיים של אישה ספציפית אחת כשבכלל לא היה ערעור על הגט שלה".

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית ב'עתים' , אמר כי "מנהל בתי הדין הרבניים ביקש להוסיף באופן מידי תקנים לבתי הדין הרבניים בטענה שחסר כוח אדם לטפל בכל התיקים. בתי הדין הרחיבו את נושאי העיסוק שלהם הרבה מעבר למה שהוסמכו בחוק ודנו בפסילת גיורים של רבנים בתפוצות, חקירות יהדות של משפחות שלמות. כעת גם רוצים לדון לביטול גט שכבר ניתן. אי אפשר להתלונן מבוקר ועד ערב על העדר כוח אדם, ולדרוש עוד תקנים, כאשר בו זמנית מבזבזים זמן שיפוט ציבורי ומרחיבים סמכויות ללא כל הרשאה בדין. הזמן השיפוטי של בתי הדין הרבניים שייך לציבור ואינו יכול לשמש בשביל לפגוע בציבור. חשוב שמהוועדה תצא קריאה ברורה: רוצים עוד תקנים לבתי הדין? רק לאחר שינוי מדיניות והגדרה ברורה של תחומי הסמכות".

ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי יש ליישם את פתרון הפקעת הקידושין בישראל, הצעת חוק של פארן שמקודמת בימים אלו נוגעת לנושא. "בעיית העגונות ומסורבות הגט היא אחת הבעיות הקשות ביותר. הכוח של הגבר לפי הדת היהודית הוא פשוט בלתי נתפס בישראל 2016. בואו נביא את הפתרון של הפקעת הקידושין. יש את הפתרונות ביהדות, יש תקדימים של רבנים, יש פסקי הלכה של הפקעת קידושין, אפילו במאה ה-20, לא רק בימי הביניים".