כולם כבר מבינים: מערך הכשרות בישראל חייב להשתנות

טענות על מאפיה, הקפצת אגרות כשרות, בעלי עסקים שכורעים תחת הדרישות ובקשות שרירותיות להעלאת שכר. משר הדתות, דוד אזולאי וח"כ משה גפני ועד נאמני תורה ועבודה, כולם מבינים שמערך הכשרות בישראל לא יכול להמשיך כמו שפעל עד היום

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/12/16 14:33 ו בכסלו התשעז

כולם כבר מבינים: מערך הכשרות בישראל חייב להשתנות

אנדרלמוסיה במערך הכשרות. אין דרך אחרת לתאר מציאות של דרישות תשלום 'בשחור', איומים על לקיחת תעודות הכשרות, הקפצה שרירותית של אגרת הכשרות ועוד. אפילו ח"כ גפני כבר מודה שהמצב כמו שהוא,לא יכול להמשיך.

בישיבה של וועדת הכספים שהתקיימה היום ולאא משכה יותר מדי תשומת לב תקשורתית דנה הוועדה באישור תקציב המשרד לשירותי דת לשנים 2017-2018. ח"כ גפני נשמע שם מודה שהחלק מהביקורת כלפי אגף הכשרות מוצדקת והודיע כי יערוך דיון נפרד בנושא.

[embed]

]

באופן נדיר ח"כ משה גפני נמצא בתמימות דעים עם ארגון נאמני תורה ועבודה שאמרו בתגובה: "אנחנו מבקשים להצטרף לדבריו של ח"כ משה גפני ולהציע הסתכלות חדשה על הכשרות בישראל. אנו שמחים לראות שיש הבנה לעניין ועל כן אנו קוראים לו להצטרף לח"כ רחל עזריה ואלינו ולקדם את הצעת חוק הבד"צים בהקדם".

מתחקיר שפורסם היום ב'ידיעות אחרונות' על חלק מהמועצות הדתיות ומערך הכשרות, עולה דפוס התנהלות בעייתית של משגיחים, מפקחים ולעתים גם של ראשי המועצות הדתיות. אחת העדויות של בעל עסק בירושלים תיארה מקרה שאירע סמוך לחג הפסח. משגיח הכשרות של העסק דרש ממנו לשלם לו ב'שחור'. כשבעל העסק סירב, הגיע המפקח של אותו משגיח ו-"נכנס למטבח והתחיל לצעוק ולהשתולל. לא תקבלו כשרות לפסח, אם לא תסתדרו עם המשגיח - יקחו לכם את התעודה". כשאנשי המקום התעקשו שהם לא עובדים בצורה כזאת, הזמין אותם המפקח אליו למשרד.

בפגישה חזר המפקח בשנית על איומו ואמר, "תשלמו לו, או שתישארו בלי תעודת כשרות לפסח, ובלי כשרות בכלל". בעלי העסק הבינו שאין להם ברירה, "הרגשנו כמו בבוררות וגישור בעולם התחתון. לנו, בעלי העסקים, לא משאירים שום ברירה - אם לא נשתף פעולה עם העבריינים האלה העסקים שלנו יקרסו כלכלית. הגיע הזמן לנקות את הרעל הזה".

(צילום: דוברות המועצה הדתית ירושלים)

יש לציין שמעבר לסחיטת בעלי העסקים, במידה והסיפורים אכן נכונים, מדובר בהעלמות מס שיכולים להגיע להיקפים מאוד גדולים. המפקח המדובר מירושלים הכחיש את הדברים וטען ש-"לא היה דבר כזה. אף פעם לא נתתי אישור שישלמו בשחור, לכן אני לא מבין במה מדובר. מחרתיים יש מכרז לראש אגף הנישואים, ולכן ייתכן שיש חברים טובים שרוצים ללכלך עליי".

בעיה נוספת שהשלכותיה עלו מהתחקיר, היתה העובדה שאת שכר המשגיחים משלמים בעלי העסקים. בעל מסעדה סיפר שלאחרונה דרש ממנו משגיח הכשרות העלאה מ־600 שקלים בחודש ל־1,500. "אני לא יכול להרשות לעצמי לשלם סכום כזה", הוא אומר, "גם ככה המשגיח בא מדי פעם, שותה כוס קולה והולך. הוא אפילו לא בוחן אותי, לא מסתכל".

בחדרה התחלף לאחרונה ראש מערך הכשרות, מה שגרם לקפיצה מטאורית באגרה שחלק מהעסקים בעיר שילמו עבור ההשגחה. כך, למשל, האגרה של "מאפיית האופים" בעיר זינקה בבת אחת מ־800 ל־2,120 שקל. גם בנתניה משתנים המחירים ללא סיבה נראית לעין. "בא אליך המשגיח ונותן מחיר, ואז אתה מתווכח איתו והוא מסתדר איתך", אומר מנחם אילוז, יו"ר התאחדות בעלי העסקים והעצמאים בנתניה. "במצב של היום זה כמו ג'ונגל".

כשאין מחירון, הכל הולך. משיחות עם בעלי עסקים ומסקירה של דוחות ביקורת נדמה כי כמעט בכל עיר בארץ מתקיים שוק פרוע בתחום הכשרות. אלו שמסרבים לשלם נאלצים להתמודד עם איום שלילת תעודת הכשרות, מהלך שיכול להוות מכת מוות כלכלית לעסק בישראל. "הם מרגישים שהם חסינים ויכולים לעשות מה שהם רוצים", אומר בעל מסעדה. "הם מחזיקים אותך, ואם אתה לא נכנע לכל הדרישות שלהם - הם עושים לך בעיות".

(צילום: shutterstock)

בעקבות הצטברות המקרים והתלונות, בקרוב ייערך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא מערך הכשרות. את הדיון יוזמת ח"כ רחל עזריה שאמרה: "ידענו שתחום הכשרות פרוץ, אך מתברר שההיקפים גדולים מאוד. לא ייתכן שיש כאן רשות הכפופה לחוקי המדינה ועושה ככל העולה על רוחה. מיליוני שקלים מתגלגלים בכסף שחור שאינו מדווח. ממש נוצרה כאן מדינה בתוך מדינה וצריך לשים סוף לכאוס בתחום. עם ישראל רוצה כשרות אך לא מוכן לקבל מונופול מושחת".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "גורמים שונים מצאו לעצמם להעלות נושאים שהוצפו בעבר בתקשורת, תוך נסיון להשחיר ולקעקע את מעמדה של הרבנות הראשית והמקומית. הסוגיות בתחום הכשרות מורכבות ולכן מנוצלות כדי לנגח את משגיחי הכשרות אשר חלקם הארי מוסרים את נפשם על מנת שהציבור יקבל מזון כשר כדת וכדין.

בימים אלו פועלת וועדה מיוחדת שתפקידה לבחון את מכלול הנושאים המתקשרים לסוגית מתן שרות הכשרות ובכלל זה הרצון לנתק את הזיקה בין המשגיח למושגח ומניעת ניגודי עניינים, נהלי כשרות אחידים בין המועצות הדתיות השונות ועוד. יוזכר גם שעל שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק הבאה לחייב את המועצות הדתיות לפעול בהתאם לסטנדרטים אחידים שנקבעו על ידי הרבנות הראשית.

סוגיות אלו ורבות אחרות בתחום הכשרות הינן מורכבות ולא ניתן להבהרה לציבור הרחב בחטף, כך שנוכח מגבלות במת זמן התקשורת המעטה וחוסר הבהירות בתחום, הן מנוצלות לנגח את משגיחי הכשרות אשר חלקם הארי מוסרים את נפשם על מנת שהציבור יקבל מזון כשר כדת וכדין".

מאוחר יותר הודיע שר הדתות, דוד אזולאי בהודעה לתקשורת כי הוא לוקח את הביקורת בצורה חמורה מאוד ובתגובה נוספת של הרבנות הראשית בישר כי בכוונתו לפתוח בבדיקה מעמיקה של הטענות והדרכים לפתרונן:

"בעקבות הפרסומים מהימים האחרונים, בנוגע לליקויים במערכות כשרות מקומיות במקומות שונים בארץ ובשים לב לתפקידה המרכזי של הרבנות הראשית במערך הכשרות, כינס היום השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי, במשרדו בכנסת, ישיבה דחופה בהשתתפות מנכ"ל המשרד לשירותי דת ומנכ"ל הרבנות הראשית לדיון בנושא. סוכם כי תבחן האפשרות לקיים ישיבה עם הגורמים המעורבים במשרד וברבנות הראשית לליבון הסוגיות וקבלת החלטות.

השר דוד אזולאי, הביע בישיבה עמדה נחרצת לפיה תופעות מי הסוג שעולות בכתבה מחייבות בדיקה ומענה וכי הוא לא מתכוון לעבור לסדר היום על פגיעה במערך הכשרות ובמעמדו בעיני הציבור.

"הכשרות בישראל חשובה לי, הציבור בישראל חשוב לי וכך גם בעלי עסקים. לא ניתן למספר בעלי תפקידים לפגוע בשמם של שירותי הדת בכלל ושל עובדי מערך הכשרות בפרט שסה"כ מתפקד בצורה

אמינה ומסודרת.. בקרוב, נזמן ישיבה רוחבית הכוללת אף נציגים מהשטח כדי ללמוד וללבן את הסוגיות הכאובות העולות מן הכתבות". כך לשון התגובה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן