מכתב התנצלות לרב יגאל: "אני קטן, עלוב, רכלן ושקרן"

במכתב שנתלה על לוח המודעות של בית המדרש מעלי מתוודה מי שהדליף את השיעור של הרב יגאל לוינשטיין לערוץ 2 ומבקש סליחה וכפרה על מעשיו: "מהרגע שנגמר השיעור אני עם ייסורי גהנום על מה שעשיתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/17 09:35 יד בטבת התשעז

מכתב התנצלות לרב יגאל: "אני קטן, עלוב, רכלן ושקרן"
צילום מסך ערוץ 2, צילום: צילום מסך ערוץ 2

לפני כשבועיים חשף יאיר שרקי מערוץ 2 הקלטה משיעור של הרב יגאל לויינשטיין במכינה בעלי בו חזר הרב יגאל על הביטוי 'סוטים' ביטוי שעורר כעס רב בקיץ האחרון ואף הביא את משרד הביטחון לאיים כי אם הרב לא יתנצל יישללו התקציבים מהמכינה. הרב התנצל, והפרסום בערוץ 2 הראה כי הרב ממשיך להשתמש בביטוי.

השבוע נתלה בלוח המודעות של המכינה מכתב התנצלות ובו מתנצל התלמיד שהדליף את ההקלטה לערוץ 2 בפני הרב יגאל על הפגיעה החמורה, לדבריו ברב. הבחור שבחר להישאר בעילום שם, כתב כי חשב שזה לטובתו של הרב: "עשיתי את זה בידיעה ברורה וצלולה, מבלי שאף אחד שידל אותי לכך או כפה עלי את זה. כוונתי הייתה טובה. כל מיני סברות עלו בראשי - 'בטח הרב יגאל מעוניין שהדברים יצאו החוצה', 'טוב מאוד שאנשים ישמעו את האמת הברורה והצלולה', 'סוף סוף רב שלא מפחד לומר את הדברים כהוויתם'. ועוד ועוד. היו לי גם כל מיני הסברים לעובדה שהרב בעצמו לא פעל להוצאת הדברים לתקשורת. היו לי מעט נקיפות מצפון על כך שלא באתי לבקש מהרב רשות לפרסם את השיעור, אבל אמרתי לעצמי שזה רק בגלל שאני מתבייש מלבקש ולא בגלל שבתוך תוכי אני מבין שהפרסום עצמו אינו ראוי ואינו לרוחו של הרב".

ההבנה כי גרם נזק, הגיעה רק בשיעור אחר בו ראה את הצער שהדבר גרם לרב: "רק היום, אחרי שראיתי את פני הרב בשיעור, את הצער והאכזבה מכך שדבריו יצאו לתקשורת, רק היום שהבנתי שיכול להיות שבגללי הרב יפסיק ללמד את הסוגיות החשובות הללו, הבנתי עד כמה טעיתי, או יותר נכון עד כמה שיקרתי לעצמי ומרחתי את עצמי בכל מיני תירוצים קלושים. דווקא בגלל שאני כל כך מעריך אותך הרב ומרגיש שאני חב לך חלק גדול מחיי הרוחניים, דווקא בגלל שאני מרגיש שעמוד השדרה הרוחני שלי נבנה על ידך, דווקא בגלל זה אני מלא בושה. אני מרגיש קטן ועלוב, רכלן ושקרן. מהרגע שנגמר השיעור אני עם ייסורי גהנום על מה שעשיתי.

התלמיד שב ומתנצל מספר פעמים ומדגיש כי אם הרב ירצה שיעזוב את המכינה ובזו תהיה כפרתו יעשה זאת: "אני חלילה לא מנסה להעמיס על הרב גם את הכאבים שלי, אני מניח שלרב הרבה יותר קשה עם זה ששוב עסוקים בו בתקשורת, אני רק רוצה להבהיר עד כמה אני באמת מצטער על מה שעשיתי. הבושה לא מאפשרת לי לעמוד לפני הרב פנים אל פנים ולבקש חרטה ולכן אני כותב את הדברים במכתב. אני מתנצל מעומק לבי באמת על מעשיי, אני אתקן ולהבא לא אחזור עליהם. אם הרב יגלה דעתו שטוב בעיניו שאני אעזוב את המקום ובזאת כפרתי, כך אעשה. שוב מחילה. אני מרגיש ממש כיורק לבאר ממנה שתיתי. כל כך הרבה תורה למדתי מהרב וגמלתי לו רעה תחת טובה. סליחה".

הדברים רחוקים מהשקפתו

לאחר דברי ההתנצלות מהמכתב מוסיף התלמיד לכתוב כשהוא מדגיש שזה על דעת עצמו בלבד, מבלי לייצג אף אחד את מה שהבין כתוצאה מאותו שיעור וכיצד הפגיעה ברב יגאל הייתה כפולה:

"מכאן, כמה דברים נוספים שנוגעים לכולם וחשובים לי לומר. חשוב לי לציין - הדברים הכתובים כאן כתובים על דעתי בלבד, כפי מה שאני מבין מהמציאות ולא שאלתי את הרב בנוגע לדעתו עליהם.

השבוע הרב יגאל העביר שיעור נוסף בו הוא רצה להבהיר את דבריו בשיעור מלפני שבועיים ולהוסיף עליהם. רק בשיעור הזה התברר לי שעד כה כנראה שלא הייתה ברורה לי משנתו בנושא המאבק בתופעת הלהט"בים. הרב ביקש להתנצל על הביטויים הפוגעניים שנאמרו על ידו בשיעור האחרון והיה בהם סגנון של העלבה אישית כלפי בעלי הנטיות החד מיניות (ההקלטה פורסמה בחדשות ערוץ 2 ).

הוא הסביר שהמאבק שלו הוא מאבק אידיאולוגי וערכי, וחלילה אין לו עניין לבייש מישהו אישית. הביטויים שיצאו מפיו באותו שיעור, יצאו בשגגה ואינם עומדים בקנה אחד עם מה שהוא מאמין בו וגם לא עם הצורה בה נכון לדעתו לנהל את המאבק. התברר לי שלא רק שפרסמתי דברים בלי רשותו של הרב, אלא שמה שפרסמתי גם בכלל אינו מייצג את השקפתו ואת הלך רוחו, דברים שנאמרו אולי מתוך סערת רגשות, בלי תשומת לב למילים הנאמרות. מי שלא יודע, דווקא הרב יגאל, זה שסומן כאויב ציבור הלהט"בים, הוא האוזן הקשבת של אנשים ממינם שנזקקים לעזרה בחייהם.

גם היום, כמה חודשים אחרי שהסערה הקודמת שככה, אלו שחשים קשיים נפשיים אדירים בגלל ההגדרה המינית המעורערת שלהם, באים דווקא אליו לקבל עצה טובה ותמיכה נפשית. נדמה לי, שהסיבה בגללה הרב מאוכזב מכך שדבריו פורסמו, היא שהם באמת רחוקים מהשקפתו.מצד אחד, הרב רוצה לנהל מאבק על הזכות שלנו לחנך את עצמנו ושלא יכפו עלינו דעות שאינן מתיישבות עם השקפת עולמה של היהדות, ומצד שני הוא גם פתוח לשמיעת כאבם של אנשים שנולדו עם נטיות אחרות, עוזר להם עד כמה שידו משגת, ובטח שלא מעוניין לביישם.

כשהתפרסם בראשונה שהוא קורא ללהט"בים 'סוטים', הוא לא ניסה להגן על עצמו ולא הצטדק. דעתו הייתה שהם באמת סוטים מהנורמה המקובלת, ואיננו צריכים להתייחס לתופעה הזו בשוויון נפש כאילו היא מייצגת את רוב הציבור. אבל עכשיו, בפרסום החדש, הדברים שנאמרו לא היו ענייניים, הם כללו ביטוי מעליב, וכיוון שכך הוא מיהר להתנצל עליהם בפירוט רב (לצערי, את השיעור האחרון בו הרב 'עושה תשובה' על דבריו לא תשמעו בתקשורת. אין בהם עניין לציבור). יוצא ששתיים רעות עשיתי - פרסמתי דברים בלי רשות הרב, ופרסמתי דברים שכלל לא משקפים את הלך רוחו, דעתו ושיחו. החוטא היחיד בסיפור הזה הוא רק אני, אין לי תלונות לא לכתב שפירסם, לא לאלו שקפצו על המציאה ושוב תוקפים את הרב. אולי היה ראוי יותר שאפרסם את שמי ולא אסתתר תחת מעטה אנונימיות, כרגע אני עוד לא מסוגל. רק רציתי להעמיד דברים על דיוקם כפי הבנתי. מקווה שניכר שהם מלב מתחרט וכן".