מחקר חדש בדק: כמה עיתונאים בישראל מאמינים באלוקים

שליש מהעיתונאים הם דתיים או מסורתיים, רבע מהם לא מאמינים בריבונו של עולם וכמעט כולם נוטלים חלק בליל הסדר. סקר חדש בחן את זיקת עיתונאי ישראל למסורת והעלה ממצאים מפתיעים

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/01/17 14:05 יד בטבת התשעז

מחקר חדש בדק: כמה עיתונאים בישראל מאמינים באלוקים
ליטל פרי, לע"מ, צילום: ליטל פרי, לע"מ

תקשורת עויינת? אולי להשקפת עולם ימנית, אך בכל הנוגע לדת ומסורת, נראה שאנשי התקשורת בישראל משקפים את כלל החברה. כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת אריאל שבשומרון.

רבים בישראל טוענים שהתקשורת מנותקת מהציבור ואיננה משקפת את דעת הרוב. באוניברסיטת אריאל ערכו סקר הבוחן את זיקת העיתונאים בישראל למסורת היהודית ואת מידת הדתיות שלהם, במטרה לבחון האם הם באמת כל כך מרוחקים ולא מייצגים את החברה הישראלית.

הסקר, שהתפרסם החודש בכתב-עת האקדמי הבינלאומי Asian Communication Research, נערך ע"י פרופ' יואל כהן, מרצה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטה. בסקר השתתפו 260 עיתונאים אשר ענו על 143 שאלות הנוגעות לתקשורת ודת. הנשאלים חולקו על פי תשובותיהם לשלוש קטגוריות, דתי (לאומי וחרדי), מסורתי וחילוני.

54% הגדירו עצמם כחילונים, 13% הגדירו עצמם כמסורתיים ו20% הגדירו עצמם כדתיים. מכאן יוצא ששליש מאנשי התקשורת מקיימים קשר כזה או אחר עם היהדות. 25% מהמשתתפים ענו כי הם לא מאמינים באלוקים, 8% מהמשתתפים ענו כי הם מאמינים בצורה פחותה ו-13% ענו כי הם מאמינים עד גבול מסוים. לעומתם, 54% ענו כי הם מאמינים במידה רבה.

(צילום: באדיבות המצולם)

הסקר בחן את אורחות חייהם של הנשאלים, בכל מה שקשור לקיום המנהגים היהודיים. 94% מהמשתתפים בסקר ענו כי הם משתתפים בסעודת ליל הסדר (גבוה מהאוכלוסיה הכללית בה רק 84% מקפידים על סיפר יציאת מצרים), 57% מקפידים לא לאכול חמץ. לגבי יום כיפור, 57% מהעיתונאים נוהגים לצום (בהשוואה ל-67% מהאוכלוסיה הישראלית היהודית הכללית) ו-26% מהעיתונאים העידו כי אינם משתמשים במכשירי חשמל בשבת (בהשוואה ל-24% מהאוכלוסיה הישראלית- יהודית הכללית).

נתון מעניין נוסף מלמד כי 69% מכלל העיתונאים תומכים בהפרדה בין דת ומדינה.

פרופ' יואל כהן משוכנע שממצאי הסקר מלמדים על כך שאנשי התקשורת יהישראלים, מייצגים נאמנה את החברה ממנה הם באים וכי "העיתונאים בישראל זהים בהשקפתם הדתית ושמירה על חגים ומנהגים דתיים לכלל החברה הישראלית. הטענות שאנו רגילים לשמוע על התקשורת בישראל כגון: אנטי יהדות ודתיות, חוסר השתתפות במעגל החיים היהודי ופער ביחס כלפי היהדות בין העיתונאים לבין החברה הישראלית הכללית, הופרכו על ידי הנתונים העולים מן הסקר. למעשה, הסקר הוכיח כי אין פער של ממש בין העיתונאים לחברה הישראלית ולמעשה ניתן לטעון כי העיתונאים מייצגים את הציבור היהודי בישראל".