רחל עזריה: למה צריך 3 כשרויות לבקבוק סודה?

שבירת המונופול, ביטול אזורי הכשרות, האבסורד שבדרישות הרבנות: ח"כ רחל עזריה וח"כ אלעזר שטרן בוועדת הכלכלה מנסים לקדם את שבירת מונופול הכשרות של הרבנות הראשי. שטרן: "אי אפשר לסמוך על כשרות הרבנות כי היא מושחתת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/17 11:20 יח בטבת התשעז

רחל עזריה: למה צריך 3 כשרויות לבקבוק סודה?
פלאש 90. מרים אלסטר, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

הכנסת דנה היום (ב) בהצעת החוק של ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו לפיה הרבנות הראשית תהפוך ממנופול לרגולטור. במסגרת הצעת החוק הרבנות הראשית תהפוך מגוף נותן כשרות לגוף רגולטורי כמקובל במשק. ממונה מטעם הרבנות יהיה אמון על מתן רישיונות לתאגידים פרטיים המעוניינים לתת כשרות. התאגידים יפרסמו את הקריטריונים ההלכתיים לפיהם הם פועלים ונושאי משרה ברבנות לא יוכלו לשמש במשרות בתאגידים פרטיים.

ח"כ עזריה הציגה בדיון ממצאים אבסורדיים על מערך הכשרות: "מאז שאנחנו עוסקים בנושא מגיעים אלינו סיפורים מסמרי שיער. אחת הפניות היא של חנות 'גחלילית', חנות לממכר צעצועים לאירועים שקיבל קנס 2000 ₪ על הצגת החנות כבית אוכל כשר, בגלל שמכר סוכריות בהכשר הבד"ץ. לאחר שערער קיבל קנס של 4000 ₪.ככה מתנהל מונופול.והמונופול הזה יקר לנו על פי הדוח של משרד האוצר, שהוא דו"ח מאוד שמרני העלות של הכשרות 600 מליון ₪ לשנה. עלויות נוספות של הכשרות הן כפל כשרויות".

במהלך דבריה הציגה עזריה את בקבוק הסודה שחולק בוועדה ושאלה: בואו נבדוק כמה כשרויות יש על הסודה שמחולקת פה? 3 כשרויות, למה צריך 3 כשרויות על מים וגז?
העלות של הכשרות של הרבנות למשק היא 2.8 מליארד ₪ לשנה. אז אם על כל מוצר יש 3 כשרויות, העלויות גבוהות בהרבה ובלי סיבה. זאת הכבדה על הציבור בישראל. אנחנו ב'כולנו' עוסקים בהורדת יוקר המחיה ופירוק מונופולים, ועל זה בדיוק הצעת החוק שלי. פירוק מונופול הכשרות, להפוך את הרבנות לגוף רגולטורי עם ועדה שיושבת במשרד לשירותי הדת, כמו משרד הבריאות, שהמדינה מפקחת על קופות החולים, אבל יש מספר אופציות ויש תחרות. מחירי המזון בישראל יקרים בישראל יקרים ביחס לOECD, ולא יתכן שהציבור יישא בעול הזה."

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד קבע בנחרצות שעם הכשרות באה השחיתות: בעיקר שומרי הכשרות במדינת ישראל מלינים על המצב שבו כשרות באה עם שחיתות. הנושא מדיר שינה מעינינו ואין לנו רגע מנוחה". שטרן פנה ליו"ר הוועדה, איתן כבל ואמר לו "אמרת שהנושא טעון. הנושא אכן טעון, טעון בהרבה כסף".

[embed]

]

שטרן הציג גם הוא את הדרישות המוגזמות לדעתו ברבנויות שונות בארץ: "הרבנות דורשת מאתנו דברים שהם לא עושים בבית שלהם. דרישות המינימום של הרבנות הראשית הן לא ישימות בעליל, ולא נהגו כך בעם ישראל לאורך הדורות.יש רבנות בהרצליה שדורשת מבית מלון דברים שבירושלים זה מהדרין. כל רב אזורי עושה מה שנראה לו ומחמיר בלי גבול.אי אפשר כבר לסמוך על הכשרות של הרבנות כי היא מושחתת".

"מה אני מבקש?", שאל שטרן והציע לפתוח את אזורי ההשגחה מעבר לרשויות המקומיות: "למה בד"ץ 'בית יוסף' יושב בירושלים ויכול לתת כשרות בכל הארץ. שיפתחו את אזורי הכשרות. אם הרב לנדאו יכול לשבת בבני ברק, אז גם הרבנות של רמת גן- שתתן כשרות בכל הארץ. ברגע שיפתחו את האזורים, וזה מאוד פשוט לעשות, הרבה בעיות ייפתרו".

הרב אורן דובדבני-יועץ כשרות בתנועת נאמני תורה ועבודה וראש מערך הכשרות בגבעתיים אמר בדיון:

״יש להפריט את הרגולטור מהביצוע, החיבור ביניהם יוצר הנזק הגדול ביותר למערך הכשרות. יש לעשות הבחנה בין המונופול בכשרות לשליטה בנהלים כמו שקורה בשאר מערכות המדינה-קובעים נהלים אבל לא מכריחים באיזה מסלול או סוג להשתמש. כך יווצר אמון בין המערכת לבין הצרכנים״.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן