75% מהציבור הסרוג משוכנע שצה"ל לא מתנהל נכון בנושא שירות מעורב

בלעדי ל'כיפה': סקר חדש מלמד שרוב בציבור הדתי-לאומי חושב שחלה הידרדרות חמורה ביחסו של צה"ל לחיילים הדתיים ולחלק מצרכיהם. כ-70% סוברים שבצבא מתייחסים לרבנות הצבאית באופן בעייתי עד פוגעני

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/02/17 13:42 יח בשבט התשעז

75% מהציבור הסרוג משוכנע שצה"ל לא מתנהל נכון בנושא שירות מעורב
צילום אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: צילום אילוסטרציה: פלאש 90

רוב בציבור הסרוג משוכנע שחל פיחות משמעותי במעמדה של הרבנות הצבאית ושיחסו של צה"ל לחיילים הדתיים הוא שלילי. כך עולה מסקר מיוחד שהגיע לידי 'כיפה'.

המדגם נערך ע"י מכון 'מסקר', לפי בקשת ארגון 'צו אחד', והכיל 460 משיבים ומשיבות על פי חלוקה של 27% בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 37% בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, 23% בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית ו- 13% דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות.

הסקר בחן באמצעות מספר שאלות את יחסו של צה"ל לציבור המשרתים מהמגזר הדתי לאומי ובפרט את מעמדה של הרבנות הצבאית בתוך הצבא ומחוצה לו. כ-75% מהנשאלים סבורים שהתנהלות הצבא בכל הנוגע לשירות מעורב של בנים ובנות הוא בעייתי (41.3%) עד חמור (34.4%) ויותר מ-60% אף ציינו שחלה החמרה בנושא בחמש השנים האחרונות. כ-82% חושבים שיחס הצבא לסוגיית הזקנים הוא שלילי, כש-58.9% בתוכם הגדירו אותו חמור ופוגעני וכמעט 80% משוכנעים שגם בנושא זה חלה החמרה מצד צה"ל.

בנוגע ליחס הצבא כלפי הרבנות הצבאית, כ- 70% בטוחים שמדובר ביחס לא ראוי (יותר מ-40% טוענים שהיחס פוגעני), כשכ-65% סבורים שמעמד הרבנות הידרדר עם השנים. עם זאת, בענייני כשרות הציבור הסרוג ברובו מחזיק בדעה שהמצב עדיין טוב (54.4%- כנדרש ו-9% מעל הנדרש).

כשצוללים עמוק יותר ובוחנים את התשובות ע"פ השתייכות השקפתית מתגלים פערים, אך חשוב לציין שלא תמיד הם דרמטיים. יותר מ-90% בקרב הזרם השמרני בטוחים שצה"ל לא מתייחס כראוי, במידה זו או אחרת, לנושא שירות מעורב לבנים ובנות. בקרב 'המיינסטרים' כ- 67% סוברים כך ואילו בזרם הליברלי יותר, קרוב ל-60% מחזיקים בדעה דומה. מבין אלה שאינם מחזיקים באחת משלושת ההשקפות הנל, יותר מ-80% מהנשאלים מצביעים על יחס שלילי של הצבא כלפי סוגיית השירות המשותף.

(צילום: Basal Awidat, פלאש 90)

ביחס לסוגיית גילוח הזקנים, הפערים אף מצטמצמים עוד יותר. קרוב ל-90% מהשמרנים חושבים שהצבא עשה עוול לחיילים המזוקנים, כמוהם סוברים כמעט 80% מהזרם ה'קלאסי' וכ-75% מהציבור הליברלי וממאלה שאינם משוייכים מבחינה השקפה דתית.

עוד עולה מן המדגם, כי מעט יותר ממחצית מבני הציונות הדתית הליברלים חשים שהרבנות הראשית אינה מקבלת את המעמד הראוי לה בתוך המערכת הצבאית, כ- 67% מהזרם הקלאסי מציגים תחושות דומות ובקרב התורניים וה'לא משוייכים' הנתון מצביע על כ- 75% ו- 77% בהתאמה.

על השאלה עד כמה חשוב ונחוץ מוסד הרבנות הצבאית הראשית בתוך צבא, ענו כ- 50% ממשתתפי המדגם כי עבור צמרת צה"ל הרבנות רלוונטית במידה רבה עד רבה מאוד. יותר מ-80% מהנשאלים סוברים שהיא חשובה לחיילים הדתיים, ואילו עבור חיילים שאינם דתיים, רק כרבע מהציבור הסרוג חושב שהרבנות רלוונטית עבורם.

במגזר הסרוג לא אהבו את דרישת בג"ץ, מהרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים, לפרסם תצהיר טרם מינויו, בו הוא מפרט את השקפותיו בנושאים שונים עליהן התבטא בעבר, כגון 'אשה יפת תואר', הקהילה הלהט"בית ושירות נשים בצבא. 74.6% לא הסכימו עם הקביעה שהתערבות בג"ץ במינוי היא לגיטימית. 68.8% מעידים שהם חשו פגיעה כתוצאה מהתערבות זו, ולדעתם של 75.5% מהנשאלים, בית המשפט "חצה קו אדום בכך שדרש תצהיר זה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן