שאל את הרב

בעיית כשרות בשר?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/10/17 20:54 ג בחשון התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב, אני פונה אליך בשאלה שמאוד מטרידה אותי וטרם קיבלתי עליה תשובה ברורה. השאלה מגיעה בעקבות שיעור ששמעתי של הרב אמנון יצחק בו הוא טוען שהבשר שאנחנו אוכלים היום הוא בשר טרף משני טעמים: 1. עבירה על איסור צער בעלי חיים - תנאי הגידול של החיות והובלתן לשחיטה גורמות צער גדול לבעלי חיים 2. כמות החיות הנשחטות ביום הינה כל כך גדולה שאינה מאפשרת לשוחט לבדוק האם העוף או הפרה שלפניו כשרים לשחיטה. בגלל תנאי הגידול המכפירים רבים מהם אינם ראויים לשחיטה מבחינת ההלכה. לדברי הרב אמנון יצחק, בבדיקות שערך במשחטות הוא מצא שרק 12% מהבשר היה כשר, השאר היה בשר טרף. המשמעות של הדברים היא חמורה - יתכן שאנו אוכלי טרפות. אני שואלת את השאלה לאור העובדה שאנו חיים בתקופה שיש כל כך הרבה שפע ותחליפי בשר שקשה לי לתרץ את המצב הנוכחי. הרב אמנון יצחק ממליץ על מעבר לצמחונות עד שהדברים הללו ישתנו. אני חייבת לציין שאני צמחונית כבר שנים מהסיבות הללו, אך מבשלת בשר לבעלי ולילדים. כעת יש לי קושי גדול להחליט מה לעשות. אשמח מאוד לדעת מה דעת הרב על כך?

בתודה מראש ובברכה,

תשובה

שלום וברכה

בשאלות מעין אלו צריך מאוד להיזהר, כי מדובר בשאלות עובדתיות וממילא צריך להיות בקיא בעובדות, מדובר בנושאים הקשורים לאמינות, לבני אדם, למעמד הרבנות וכדו'. על כן, אענה בזהירות גדולה.

א. צער בעלי חיים הנעשה לבעלי החיים בזמן הזה הוא שערוריה גדולה, בעיקר בייצור התעשייתי, וזה אכן חמור מאוד. בד בבד, העובדה הזו, ככל שהיא מחפירה, אינה אוסרת את הבשר ואינה פוסלת את כשרות הבשר. אדגיש כי לדעתי אין לתת תעודת הכשר למשחטה שנוהגת בצער בעלי חיים, אבל זה כאמצעי לחץ ולא בשל אי כשרות הבשר.

ב. הייצור התעשייתי אכן מקשה מאוד על עמידה בכל תנאי ההלכה. אולם אני לא בדקתי, ואני בספק גדול האם אחוז הבשר הכשר הוא נמוך כל כך. יש משחטות שרבנים משמעותיים נותנים להם הכשר, ולא פוסלים הכשר גם אם מישהו טוען שהמציאות לגמרי שונה.

ג. אין חובה הלכתית להיות צמחוני, ואיני חושב שיש להציב את זה כחובה הלכתית, גם לא לעת עתה. צריך לקנות בשר שיש לו הכשר של רב מוכר וידוע, שנוטל את האחריות על עצמו לספק בשר כשר לציבור.

כל טוב

כתבות נוספות