שאל את הרב

כיבוד הורים אישה נשואה-בהריון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/10/17 20:41 ג בחשון התשעח

שאלה

שלום,

אני באה מבית ספרדי מרוקאי שבו המנטליות שתמיד הבנות עוזרות והבנים לא.

נשואה לאשכנזי שאצלו זה לא ככה והוא עוזר לי ב"ה

בכל אופן אני כרגע בהריון ראשון ומאוד קשה לי מבחינת בחילות, בכל פעם שאני מתאמצת. לדוגמא :הולכת כרבע שעה אז יש לי כאבים וגם טיפות דם. כמו כן יש לי סכרת הריון

הוריי רגילים שאני תמיד עוזרת להם באפיה,בישולים,שטיפה של הבית. אמי ביקשה שאגיע מחר בצהרי היום בשעה 12 לבית לעזור בהכנות והבישולים של חגיגת יום הולדת 18 לאחותי. הסברתי לה שיש לי מבחן חשוב (אני בסכנת הרחקה מהתואר מדובר בתואר קשה ותובעני ממקצועות ההנדסה ואני לומדת באונ') בכל אופן היא בכל זאת רוצה שאגיע והבעיה שאנחנו גרות בערים שונות שהמרחק באוטובוס זה שעה וחצי. אין לי אפשרות לקחת את הרכב כי בעלי עובד והוא צריך אותו

בכל אופן ניסיתי להסביר לה שיש לי בחילות וקשה לי אבל היא לא מקבלת ואומרת שהיא צריכה עזרה.

אציין שבעלי לא רואה לחיוב את "הצורה שבה מתייחסים אליי" כך לדבריו. והוא מדגיש בפניי שאצלו כשאנחנו מתארחים אז לא רוצים שאעזור בכלל ומתייחסים אלי כמו "נסיכה" ואילו בבית שלי זה יותר כמו "משרתת"

זה הגיע למצב שבו אחי הבכור אומר לי "קומי תעזרי" כאשר אשתו לא עושה כלום וגם הוא כמובן כי הוא בן. וזה היה רק ברגע של מנוחה בו ישבתי בספה כי הייתי עייפה. אציין שגם בעלי כעס ואמר שזה לא הוגן כי אני באתי מוקדם באותו יום שישי לעזור ולאפות עוגות. ואילו הם לא עושים כלום.

בכל אופן גם מהבחינה הכלכלית יש בעיה כי הוריי חייבים לי סכום של 3500 ₪ הם לדבריהם חשבו שהחזירו לי אבל הראתי להם בתדפיס הבנק שלא. ומדובר בקניות שעשיתי עבורם כשהייתי בחו"ל במסגרת ירח דבש. בעבר הם גם לקחו ממני הלוואה של 11000 ₪ אותה הם החזירו (זה לקח להם שנה וחצי)

וכשביקשתי מהם את הכסף אבי כעס ואמר "מה אנחנו חינכנו אותך השקענו בך כסף את אוכלת אצלנו" וזה לא כ"כ נכון כיוון שאני באה רק בחגים אליהם וכמובן לחלק מהחגים כי אני הולכת גם למשפחת בעלי ומי שנמצא אצלם כל הזמן זה אחי הבכור (גם בימי חול ובקביעות בשבתות) בכל אופן היה ריב לא קל כי אבא שלי התחיל להזכיר לי כל מיני דברים שקרו בעבר הרחוק מתוך מטרה לריב. בכל אופן בעלי שמע שביקשתי את הכסף וכעס עלי הוא אמר לי להתייחס לזה כמו תרומה כי הם מסכנים ולא לבקש מהם כלום וגם לא לתת הלוואה אף פעם יותר.

זה מאוד לא נעים המצב הזה, וגם לאמא שלי אין גבולות לדוגמא כשנולד לי אחיין היא קנתה מתנה בשמנו ולא הראתה לי את החשבונית ואז באותו חודש היא קיזזה את הסכום מהחזר ההלוואה וזה ללא רשותי היא פשוט קבעה עובדה בשטח. (ההלוואה של ה11000 ₪ ניתנה לי בהחזר חודשי של כ1000 ₪)וזה היה קצת חציית קו אדום עבורי, ניסיתי להסביר לה אך ללא הועיל.ואני לא רציתי לתת להם מתנה בשויי כזה כי בברית נתנו 600 ש"ח וזה היה נראה לי מספיק ולא הוגן שאתן עוד.

אציין שלנו בעצמנו אין כסף אנחנו גרים בשכירות, אני לא עובדת אלא רק סטודנטית ובעלי היחיד שעובד. ואין לנו כלל תמיכה כלכלית.

מה עליי לעשות לגבי מסיבת יום ההולדת? האם לעזוב הכל ושבעלי יסע להוריי בנפרד ממני בערב אחרי העבודה? ומה לגבי הכסף? מה לגבי העזרה שהם כל הזמן דורשים שזה כולל שאגיע מוקדם כדי לעזור ומתקשרים אלי ולבעלי במיוחד לשאול אותנו מתי אנחנו באים ולאחי הבכור וגיסתו הם לא עושים זאת והם תמיד מגיעים בתחילת הארוחה.

תודה וסליחה שזה ארוך זה מאוד חשוב לי התשובה כי לפעמים בעלי כועס עלי . אפילו לא אמרתי לו שביקשו ממני לבוא לעזור כי אני יודעת מה תהיה התגובה שלו....

תשובה

שלום וברכה

לנושא הכאוב שאת עוסקת בו יש היבטים שונים. היבט אחד הוא היבט שקשור למערכת יחסים בתוך משפחה, והוא נושא רחב וארוך, שלא אכנס אליו כעת, כי זה מחייב גם להכיר את הנפשות הפועלות וכדו'.

אתייחס להיבט ההלכתי בלבד: מבחינה הלכתית – מנצלים אותך, ותובעים ממך לעשות דברים שאין את חייבת לעשותם, ובוודאי שלא בתנאים האלה, ועל כן מותר לך לפעול לאור הכלל היסודי של "שלך קודם לשל כל אדם".

את לא חייבת ליסוע לעזור ליום ההולדת של אחותך, כאשר זה פוגע בך. אני מדגיש כי יכולים להיות שיקולים משפחתיים אחרים, אך מבחינה הלכתית אין את חייבת כלל בדבר, ומותר לך לפעול לאור טובתך, משפחתך, והיחסים בעלך. הדבר נכון גם לגבי הכסף – אין את חייבת לוותר על דבר, ואין הם רשאים לקזז נגד רצונך סכומים של הלוואות שלקחו ממך. להפך, ההלכה אומרת כי כיבוד אב ואם נעשה מהכסף של האב והאם, ולא מהכסף של הילדים.

מותר לך אפוא מבחינה הלכתית לדאוג קודם כל לעצמך, לבעלך, למשפחתך המצומצמת, וכמובן שבמקומות שאת יכולה לעזור – טוב שתעזרי, אך לא שתנוצלי.

כל טוב

כתבות נוספות