שאל את הרב

האם יש קשר בין חלום מוזר לאמונה שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/08/17 19:24 כח באב התשעז

שאלה

בשבת בלילה חלמתי חלום ממש מוזר שאני יושבת עם בעלי לעתיד בגבעה ופתאום אני רואה שבעלי מוקף אש ורשום אליו אש התורה וסביבי אני רואה אור כחול ופתאום משום מקום צץ איזה רב והוא אמר שזה אור האמונה.

מה זה אומר לגבי האמונה שלי???

תשובה

שלום יקרה,

חלמת חלום ונשמע שהוא השאיר אצלך רושם גדול ואולי גם רגשות ומחשבות לא ברורים אם יש בחלום איזה מסר חשוב לגבי החיים שלך.

אז קודם כל אני אקדים ואומר שאני לא "מפרשת חלומות" אבל אני מקווה בתשובה הזו בכל זאת לנסות לעזור לעורר למחשבה איך כדאי להתייחס לחלומות ואם בכלל יש צורך להתייחס אליהם.

"חלומות של אתמול הם..."

חלומות יכולים להיות לפעמים מאוד עוצמתיים או מוזרים בצורה יוצאת דופן אבל האמת היא שלרוב החלומות שלנו מורכבים פשוט מאוסף של פרטים שחשבנו עליהם או שראינו במהלך היום. נסי לחשוב אם קרה לך פעם שבחלום אחד התחברו לך כל מיני אנשים שלא באמת "קשורים" אחד לשני לדוגמא- חברה, סבתא ושכנה שלך, ואז בבוקר נזכרת שבעצם יום קודם נפגשת עם אותה חברה ובדיוק חשבת גם לבקר את סבתא שלך שהרבה זמן לא ראית והשכנה.. מוכר? לי זה קרה יותר מפעם אחת 

את אולי חושבת לעצמך עכשיו, שזה נכון ובאמת היו לך הרבה חלומות כאלה אבל החלום הזה הוא חלום מסוג אחר.. חוץ מזה, אולי תרצי להזכיר גם את דבריהם של חז"ל שאמרו שחלום הוא 1/60 מנבואה.. אם ככה- אז אולי בכל זאת יש בחלום איזה מסר נבואי?

"ובחלום, ראית מלאך.."- האמנם?

נכון. חז"ל אמרו שחלום הוא 1/60 מנבואה אבל יחד עם זאת צריך לזכור שחכמים גם אמרו על החלומות- "חלומות שווא ידברו". איך אפשר להסביר את זה? אפשר לומר שהחלום הוא כלי (מתוך עוד כלים במציאות) שדרכו ה' יכול להעביר מסרים. ככל שאדם עולה בדרגות קדושה ומגיע לדרגות של דבקות בה', הוא נעשה כל כולו כלי לגילוי ה' והדבר מתבטא גם בחלומותיו. זה שייך לצדיקים גדולים מאוד מאוד כמו יעקב אבינו, יוסף הצדיק ועוד צדיקים שהיו לאורך הדורות אבל אנחנו לא שם (לפחות עדיין לא שם- במדרגות הנבואה) ולכן במדרגתנו אל לנו להתעסק בעולמות רוחניים שאין לנו הבנה בהם. לכן, מבחינתנו- חלומות שווא ידברו. יותר מזה, אני חושבת שאנחנו צריכות לשמוח במדרגה שלנו ולעבוד את ה' מתוך הכלים ששייכים אלינו. למה הכוונה? נרחיב קצת..

"מתי אלמד לבחור נכון.."

אז אמרנו שבחלום יש ממד נבואי ודרכו ה' יכול להעביר לנו מסרים אך לפני החלומות חשוב שנזכור שהקב"ה נתן לנו- לכל עם ישראל, צדיקים, בינוניים ורשעים, כלים בסיסים יותר שדרכם הוא מעביר לנו את רצונו ממנו. הכלים האלה הם התורה והמצוות. (במובן הזה, גם הצדיקים הגדולים שבאמת יש להם השגה בחלומות ובנסתר הם אנשים שמחוברים לעולם התורה וההלכה ולכן, כדאי מאוד להתרחק מאנשים שמציגים את עצמם כמפרשי חלומות קבליים אך אינם מקפידים על ההלכה קלה כבחמורה). לכן, במדרגתנו, העבודה שלנו היא לקבל החלטות ולהתקדם בכל התחומים מתוך התבוננות שקולה במציאות ובחיים שלנו עפ"י דרכה של תורה והקשבה לתלמידי החכמים שבדורנו. במדרגה זו, בשונה מדרך של קבלת החלטות מתוך פירושים נסתרים, יש מעלה מאוד מיוחדת- למעלה הזו קוראים בחירה!. כשאנחנו מקבלות החלטות מתוך התבוננות בריאה על המציאות אז יש טוב ויש רע ואנחנו בוחרות ביניהם אבל ברגע שמתחילים להתעסק בפירושים נסתרים שאין לנו הבנה בהם, אפשר ח"ו להתבלבל בין הטוב והרע ומכאן, הדרך להתדרדרות מוסרית היא מהירה.. (ולצערנו, לא חסר מקרים של אנשים שעשו או "כפו" עליהם לעשות מעשים איומים בגלל פירושי חלומות או מסרים מעולמות עליונים..). לכן, אני מציעה להעצים את השמחה שיש במדרגת הבחירה שלנו ולהתרחק ממה שלא בתחומנו..

"להאמין- לראות שטוב.."

ובכל זאת, אם נחזור לשאלה שלך- את שואלת מה החלום אומר על האמונה שלך?. את השאלה הזו הייתי מציעה לשים בצד ובמקומה (ובלי קשר לחלום עצמו) לקחת את חווית החלום כהזדמנות לבירור עם עצמך על העולם האמוני שלך. זו יכולה להיות הזדמנות ללמוד על האמונה ולבנות בעצמך עוד קומה. את יכולה לשאול את עצמך - איפה אני נמצאת מבחינה אמונית? איפה אני מרגישה שהאמונה שלי חזקה ואיפה אני רוצה לחזק אותה? ועוד שאלות שעולות בך..

מאחלת לך הרבה הצלחה!

ושלך להמשך בירור ושיתוף..

בהערכה רבה,

הילה

Hilabensh92@gmail.com

כתבות נוספות