שאל את הרב

האם עשרת השבטים עתידים לחזור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/08/01 11:04 ב באלול התשסא

שאלה

מי הם 10 השבטים שנעלמו?

ואיפה הם היום?

תשובה

שלום לך,
שאלת שאלה בענין הגאולה - האם עתידים עשרת השבטים לחזור לעם ישראל ?
נשאלת השאלה איפה נמצאים עשרת השבטים , האחים הנעלמים שאבדו, והאם הם יחזרו ?

כיוון ששאלתך בעיקר על עשרת השבטים - אז נפתח בהקדמה קצרה מי הם עשרת השבטים , ומה משמעותם ?
עם ישראל בתהליכי היווצרותו - כשנולד - היו לו 3 אבות - אברהם יצחק ויעקב - מהם נולדו עם ישראל. האבות היו צדיקים פרטיים שהיו תחילת האומה - אבל עדיין היו בגדר צדיקים פרטיים , עד שיעקב אבינו הוליד את 12 השבטים - שאז נוצר עם ישראל בתור כלל - בתור עם (עי' ספר הכוזרי מאמר א' , צה' ).
אם כן ליצירת עם ישראל היו 2 שלבים , שלב א' זהו שלב האבות , שלב שני - שלב של יב' השבטים- שמכאן מתחיל עם ישראל בתור עם , כלל , קיבוץ.
לא לחינם עם ישראל נוצר בצורה כזאת . יש לזה משמעות רבה . 12 השבטים - אומנם הם 12 בני יעקב - ראובן, שמעון, לוי וכו' , אבל הם הרבה יותר מזה- הם הכוחות העיקריים הבונים את עם ישראל . לעם ישראל יש 12 כוחות שאיתם ועליהם הוא נבנה ובונה . כל אחד מהשבטים הוא כח שיש לעם ישראל שאיתו הוא עובד.
לדוגמא : יששכר - התפקיד שלו הוא תפקיד רוחני של לימוד תורה , והרבצת תורה ברבים , לעומת זאת זבולון יש לו תפקיד כלכלי הוא עוסק במסחר וכלכלה .
זה בעצם משמעותן של ברכות יעקב לבניו - כל אחד מקבל ברכה לפי התפקיד שלו , לפי מה שהוא צריך להיות. לדוגמא שלנו "יששכר חמור גרם " - "סובל עול תורה כחמור " (רש"י בראשית פרק מט' , יד' ) לעומת זאת זבולון קיבל ברכה אחרת לפי מה שמתאים לו : "זבולון לחוף ימים ישכון " - התפקיד של זבולון הוא כלכלי ולכן קיבל ברכה כזאת שהוא נמצא ליד הנמל "ועוסק בפרקמטיא" (רש"י שם פסוק יג' ).
[אם היינו מרחיבים אז היינו מבינים שכל אחד קיבל גם חבל ארץ לפי מה שמתאים לו. קצת בנושא עמוק זה ראה איג' הראי"ה איג' ל'ט).

עם ישראל בנוי דווקא כך ע"י 12 כוחות אלו שהם ביחד יוצרים את האומה הישראלית . אם ניקח כמשל את גוף האדם יש לו הרבה אברים - מח , לב , ידיים , רגלים וכו' , והאדם השלם בנוי מכל האברים ביחד, ויש לו נשמה שמחיה את כל האברים. כך עם ישראל - יש לו אברים , "אברי האומה " - וכשעם ישראל שלם אז הוא יכול לתפקד - כלומר, שכל האברים נמצאים במקומם בריאים ושלמים - אז עם ישראל מתפקד בצורה בריאה.
עד כאן זאת הייתה הקדמה כדי שנבין בכלל מה זה עשרת השבטים .

אתה שואל האם יחזרו אלינו עשרת השבטים ? כלומר, שאלינו עם ישראל שכלול משבט לוי - שהם הכהנים, ומשבט יהודה יחזרו שאר השבטים?
עפ"י מה שהסברנו ברור שחייבים לחזור עשרת השבטים , כי הגאולה הרי זה המצב השלם של עם ישראל, והמצב השלם בוודאי חייב לכלול את כל הכוחות כולם לכן בוודאי שיחזרו לנו כל הכוחות , ולא יכול להיות מצב כזה שעם ישראל יישאר בחסרון . והרי מצב הגאולה - זה כשעם ישראל שלם .
" ואין מחלוקת אם יהיו לעתיד כל עשרת השבטים שאין לאמר שיהיה חסר שבט אחד מישראל ח"ו " (מהר"ל , נצח ישראל בפרק לד' ) כלומר , לא יתכן שתהיה דעה כזאת שתאמר שחלק מהשבטים לא יחזרו . מדוע ? כי הם כוחות של עם ישראל כפי מה שאמרנו לעיל.
היה בזמן הרב קוק , רב ראש ישיבת "שער השמים " ברובע היהודי , ישיבה - ללימוד נסתר . הרב שמעון צבי הורוביץ שכתב ספר "קול מבשר" - שם הוא עוסק בדיוק בהחזרת השבטים והרב קוק החזיר לו תשובה (מאמרי הראי"ה עמ' 194 ) בה הוא מסביר את ההכרח שיחזרו הכוחות של עמ"י ובתוכם הכוח המיוחד של עשרת השבטים - עז הרוח , "הגאווה הלאומית של עם ישראל , העז והעצמה שיש בעם ישראל , "מפני מה נתנה תורה לעם ישראל מפני שהם עזים " (ביצה כה:) ובגלות היינו חסרים את כח העוז . הגאולה ודאי תכלול ותחזיר את הכוחות האלו למקומם ועם ישראל לא יישאר ללא כוחות אלו. כי זה חלק מאתנו ממש.
זה הכלל שהכוחות חייבים לחזור לאומה הישראלית ! על גבי הכלל הזה - יש לנו מחלוקת איך בדיוק הם יחזרו - וזה מה שנאמר בסנהדרין : (עמ' ק' עמוד ב' ) "עשרת השבטים אין עתידים לחזור וכו' דברי רבי עקיבא , רבי אליעזר אומר מה היום מאפיל ומאיר אף הם שאפילה להם עתיד להאיר להם " .
והמהר"ל מסביר (נצח ישראל פרק לד') שאין מחלוקת על עצם ההחזרה שבזה כולם מסכימים שהגאולה השלמה תכלול את כל י' השבטים , אלא על השאלה איך יחזרו.
ניקח לדוגמא פירוש אחד איך להסביר את המחלוקת. לפי מי שאומר שלא יחזרו הכוונה - שירמיהו הנביא כבר החזיר אותם - חלק מכל שבט , ואנחנו היום בעצם מעורבבים מכל השבטים ובעתיד יתברר מי שייך לאיזה שבט , ונוכל לחזור ולהתפלל מתוך פיתוח הכוחות השבטיים הייחודיים "ומזבח ישראל ההרוס יבנה עוד פעם ע"י שתים עשרה אבנים " (הרב קוק, אורות ישראל ותחיתו פרק כז') , ולגבי החלק שהוא לא החזיר - על זה אומר ר' עקיבא - שלא עתידין לחזור, ואילו לפי רבי אליעזר גם צאצאי השבטים שנשארו בגלות - עתידים לחזור אבל גם לפי דעתו של ר' עקיבא - עם ישראל יהיה מורכב מכל השבטים .

במשך הדורות היו רבים שחפשו את עשרת השבטים , אך אף אחד לא הצליח לזהותם בבירור , לפי דעת ר' עקיבא יוצא שהם כבר בתוכנו , אבל איננו יודעים מי מאיזה שבט . לכן איננו יודעים כיצד ומתי יחזרו כמו שכתב הרמב"ם על פרטי הגאולה ( הלכות מלכים ומלחמותיהם פי"ג הלכה ד' ) "וכל אלו דברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים" אבל אנחנו יודעים שהחזרתם היא חלק מהגאולה שבוודאי תבוא .

כל טוב
אפרים, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368