שאל את הרב

מים אחרונים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/08/01 23:09 ח באלול התשסא

שאלה

שלום!

רציתי לדעת מהי המשמעות היותר עמוקה במים אחרונים.

וכן, האם מותר לדבר בין המים אחרונים לברכת המזון?

תשובה

שלום רב,
שתי סיבות הוזכרו בפוסקים ל"מים אחרונים":
א. מלח סדומית- סוג של מלח, שמא ידבק בידיו ויעביר לעיניו ויש בשה סכנה (חשש שפחות קיים בימינו, עיינו במשנה ברורה סי' קפא על הסעיף הראשון).
ב. הכנת ונקיון הידיים לברכת המזון, וחז"ל סמכו זאת על הפסוק "והתקדשתם והייתם קדושים"- " "והתקדשתם"- אלו מים ראשונים, "והייתם קדושים "- אלו מים אחרונים".
המקובלים החמירו בעניין זה, אך השולחן ערוך בסוף הסימן בנושא כותב ש"יש שאינם נוהגים ליטול מים אחרונים", לכן- לסיכום, יש בכך עניין רב , אך למעשה הדבר תלוי במנהג.
לסיום, רציתי להוסיף רעיון יפה שאמר הרב קוק זצ"ל וקישר אותו לעניין מים אחרונים: נטילת ידיים באה לרומם את האדם משפלותו החומרית . נטילה זה מלשון הרמה , הגבהה . האדם לפני שמברך את ה' צריך להתרומם משפלותו. כי אי אפשר לברך את השם הנכבד והנורא ברוך-הוא כל עוד שהאדם נשאר בו רושם בהמי. ולכן אחרי האכילה (שהיא דבר הכרחי לאדם) נדבק האדם בעל כורחו באיזו נטייה חומרית מסוימת (שאין לאדם מצד בחירתו אשמה בזה) , ולכן האדם מסיר מעליו את הנטיה הזו ע"י הנטילה , ואז הוא מוכן לברך בטהרה ובקדושה על המזון , ובזה אדם מקדש את המזון באופן שלם (עין אי"ה ברכות ח"ב ,עמ' 189 , סי' מ"ד).
בברכה
הרצל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368