שאל את הרב

מציאות גשמית ורוחנית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/08/01 19:41 יא באלול התשסא

שאלה

מי זה אלוקים?

אם הוא נמצא בכל מקום אז אני דורך עליו? אני יודע שהוא לא פיזי אבל לא נתפס לי איך זה שהוא בכל מקום אבל יש דברים אחרים בעולם כמו אדמה?

שלמה

תשובה

לשלמה שלום רב,

היסוד של שאלתך הוא לנסות להבין ולהשיג הבנה או תפיסה מסוימת בקב"ה. וכאן יש להקדים דבר בסיסי הקודם לכל דיון : אין לנו השגה במהותו ועצמותו של הקב"ה, מסיבה פשוטה: אנחנו כבני אדם, נבראים - מוגבלים במקום ובזמן, ואיננו יכולים לתפוס בורא שהוא מעבר למקום ולזמן. יתרה מזו - הוא ברא את מושגי המקום והזמן שאנו חיים בהם.

אתן לך משל פשוט, להבדיל, ניקח לדוגמא אשה בהריון. אנחנו כגברים לעולם לא נוכל להבין ולדעת כיצד אישה בהריון חשה, מהם הרגשות המלווים אותה בשעת ההריון. וגם אם היא תאמר שהיא מרגישה כך או אחרת, לא נוכל באמת למדוד את הדברים על-פי אמות המידה שלנו, מכיון שרגשות הם דברים המשתנים מאדם לאדם. לא נוכל גם לתפוס (לפעמים) מה מניע אותה לנהוג כך או אחרת, כל-שכן כשאנו מדברים על דרגת קיום יותר גבוהה מאתנו, למשל: איך מרגישים מלאכים, כיצד הם פועלים. גם את איננו מסוגלים להשיג משום שהם נמצאים ללא גוף גשמי, כשאצלנו רגשות ותנוחות נמדדות על-פי גוף גשמי. אם-כן כל שכן ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במלך מלכי המלכים הקב"ה ! כיצד נתיימר להבין את הקב"ה שהוא מקור הכל - שהוא מעבר לכל הבנה ותפיסה שלנו?

ובכל זאת אנו כן יכולים לדון - לא במהותו ועצמותו, אלא בצורה שהוא מתגלה בעולם - שהוא רחום וחנון וכו'. גם כאן צריך לציין שכשאנו אומרים שהוא רחום, אין הכוונה לרחמים כפי שהם נתפסים אצלנו, ואיננו אומרים שזוהי מידת הרחמים שהיא עצמותו. אלא זהו גילוי אלוקי - שאצלנו מתקבל ומתפרש כמידת הרחמים. חשוב להדגיש זאת, משום שיש דברים שעלינו לדעת שאין לנו אחיזה בהם, ולא מפאת 'נסיון טיוח' כלשהו - אלא שמבחינה אמיתית אובייקטיבית, לא נוכל להבין צורת קיום יותר עליונה מאתנו, ובטח לא להבין את הבורא שהוא מקור החיות, וחיותו היא חיות שמעבר לכל מושגי החיים שאנו מכירים. בכגון זה נאמר " אילו ידעתיו - הייתיו" - כלומר כל אדם יכול להבין דרגה או בחינה שיש לו שייכות אליה, אך לא מעבר לכך.

ולעצם שאלתך - בוודאי שהקב"ה הוא לא האדמה שאתה דורך עליה, אך ידיעתו והשגחתו האין-סופית מופיעה בכל מקום ובכל פינה. יתרה מזאת, כל הבריאה יונקת בכל רגע ורגע חיות אלוקית בכדי לעמוד על מתכונתה ולא לחזור לאין המוחלט.

לעיתים קשה לנו לשלב בהבנתנו עובדות שהם כפרדוקסים , כמו העולה משאלתך – ובכל זאת האמת העומדת מאחוריהם אינה נשללת. למשל תודה לי שאם ניקח שני מספרים עוקבים (כגון 1 ו- 2) ואז נגדיר את שני המספרים האלו כתחום שלנו, וכעת נשאל כמה מספרים יש בתוך התחום המוגדר והסופי הזה? התשובה תהיה אין סוף מספרים. על זה נאמר "מפליא לעשות", על בריאת האדם, כיצד בגוף סופי שוכנת נשמה אין-סופית. וכן בדברים שאתה מעלה- צריך להעמיד לאט לאט את ההבנה, בכדי להגיע לאמת שתתיישב על הנפש.

בכל זאת ברצוני לציין, ששאלתך היא כבידת-משקל - ועסקו בה ראשונים גדולים. היא נקראת "שאלת הצמצום הראשון", הרבה מאוד דיו נשפך עליה, חכמי החסידות דרשוה באופן אחד, והגאון מוילנא ותלמידיו באופן אחר, והדברים ארוכים מאוד מאוד, אשריך שכיוונת לשאלה כזאת.

בדבר זה, ידידי, עליך להתפתח אט אט ואחרי לימוד ארוך והעמקה בכל חלקי התורה והתשובה, משום שצריכה להיות יכולת הבנה נפשית לקלוט את אחד היסודות המרכזיים של עולם הרז, ובינתיים חזק ואמץ, ותמים תהיה עם ה' אלוקיך.

על הנושא הזה אפשר לומר "וידעת היום" - דע שכך הוא, ואח"כ "והשבות אל לבבך" - ע"י לימוד של שנים ובנין רוחני, הדברים מתבררים יותר ויותר בשכל.

אך בכל אם נרצה להתייחס לשאלתך ברובד הפשוט נאמר שהעולם מורכב משני רבדים- גשמי ורוחני. הראשון תלוי במקום ובזמן, והשני הוא מעבר לכל זה.
הקושי שהפריע לך בשאלתך נובע בתפיסה כאילו שניהם חופפים ומתנגשים. אך דע לך שהיחס ביניהם הוא בבחינת גוף ונשמה. הם פשוט "לא משחקים על אותו מגרש". לכן, אין קושי בכך שמצד אחד הקב"ה "מלא כל הארץ כבודו", אך מצד שני ישנה גם מציאות חומרית הנראית לעינינו.

כל טוב
יהודה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368