שאל את הרב

מקום ללא תעודת כשרות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/08/01 19:34 כט באב התשסא

שאלה

שלום רב,

יש לי שאלה: האם מותר לקנות נקניקיה בלחמניה כאשר הבשר כשר וגם הלחם אבל במקום אין תעודת כשרות והמקום פתוח בשבת?

אני לא אוכל שם אבל יש לי חברים שכל פעם קונים שם ואני אומר שזה לא כשר!!!

1) בבקשה תנסה לכתוב לי תשובה למה אסור לאכול שם ?

2) האם אני צודק?

בברכת חודש טוב ושבוע טוב

יונתן, בן 14

תשובה

שלום יונתן,
בדבר שאלתך האם מותר לקנות נקניקיה בלחמניה כשהבשר כשר וגם הלחמניה אך אין תעודת כשרות, והמקום פתוח בשבת.
שאלתך יפה ומענינת כדי לברר את כל הגישה לנושא הכשרות על קצה המזלג.
התורה אומרת (ויקרא פי"א מג-מד): "אל תשקצו את נפשותיכם בכל השרץ השורץ ולא תטמאו בהם ונטמתם בם. כי אני ה’ אלקיכם והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני...".
וחז"ל דורשים "ונטמתם בם" (שכתוב בפסוק בלי א'): שמי שאוכל מן המאכלות האסורות הם מטמטמים את ליבו.
ודבר זה תמוה וכי כל מי שאינו דתי או אינו מקפיד בנושא הכשרות נהיה מטומטם?
אלא הטמטום אינו בשכל- באינטלגנציה של האדם, אלא הוא בצד הרוחני שבאדם, כמו שנאמר בפסוק הבא "והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני", וכדי להיות קדושים צריך לפתח חיישנים עדינים ומיוחדים של קדושה, ולא כל אחד מרגיש את הקדושה, רק מי שפיתח בתוכו את אותם חיישני רגישות יוכל להרגיש את הקדושה. למשל רבים מתפללים בביהכנ"ס או בכותל המערבי, ועל חלק מהם אתה רואה שהם ממש מרגישים קדושה ועל חלק נראה שאינם מרגישים כלל קדושה, וזה תלוי אם הם עמלו קשה על ההכנה הנפשית לקדושה. וכן בענין הכשרות שמבדילה בין בעלי החיים שאוכלים באופן ספונטני לבין היהודי שרוצה להתקדש, וצריך לעשות פעולות רבות לפני שמכניס האוכל לפיו.
ומכאן גם נבין את התשובה לשאלתך:
מצד ההלכה הפשוטה אם הבשר כשר והלחמניה כשרה - לכאורה לא אמורה להיות בעיה הלכתית. אבל מכיון שמקוום כזה מנוהל ע”י אנשים שאינם בקיאים בהלכות כשרות, ייתכן מאד שהסכין שבו משתמשים הינו טרף, כיוון שהשתמשו בו לעיתים גם לדברים אחרים, ויתכן שרטבים מסויימים, או סלטים הם לא כשרים, כגון סלטים עם ירקות שלא נבדקו מתולעים.
לכן ודאי שהנך צודק, ובכל מקום שאין בו תעודת כשרות, זה אומר, שאין אדם בקי בהלכות, שמשגיח על כל תהליך הכנת האוכל מתחילתו ועד סופו, ייתכן והאוכל שאתה עלול להכניס לפה - אינו כשר.
ולכן מי שרוצה "להתקדש" ולהיות קדוש באמת על יד שמפתח בתוכו חיישני רגישות מתאימים, ולהינצל מאיסורי אכילה חמורים, לא ימהר להכניס לפיו אוכל שאין עליו השגחה ברורה.

נ.ב. אם המקום פתוח בשבת - אין זה אומר שהאוכל שם לא כשר ומצד עיקר הדין היה מותר לאכול שם אם היתה שם תעודת כשרות. אלא שיש כאן ענין כללי יותר שנקרא המאבק על דמות השבת במדינה ולכן הרבנות לא נותנת תעודת כשרות למקום שמחלל שבת. אבל על זה אפשר להרחיב בהזדמנות אחרת, אם תרצה.
שלך
גולן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368