שאל את הרב

פחד מהשפעת חברה חילונית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/08/01 08:28 ה באלול התשסא

שאלה

שלום!!

כבר בערך 11.5 שנים- שהם חלק גדול מאד מחיי (אני בת 14.5) אני רוקדת,כלומר לומדת ריקוד באופן מקצועי-באלט קלסי ומודרני. הריקוד הוא חלק חשוב מאד בחיי והוא חלק עצום ממני.

עם הבעיות ההלכתיות נאמר שאני מסתדרת-רוקדת בבגדים צנועים, רק לפני בנות, לא מופיעה וכו', אבל כל העניין בהחלט מקרב אותי לתרבות החילונית-אני מסתובבת בחברה חילונית בחלק גדול מזמני הפנוי ומבלה עם בנות חילוניות, אני הולכת למופעי ריקוד של להקות חילוניות ועוד. מצד אחד אני מרגישה שאני עושה בזה משהו חשוב- אני מדברת הרבה עם חברות חילוניות שלי על הדת ועל האמונה, הן רואות אותי כל הזמן עם חצאיות, ומברכת ומתפללת ורואות כמה זה חשוב לי, כמה מהן אפילו התארחו אצלי בבית בקבלת שבת או הגיעו איתי לבית הכנסת בשמחת תורה ובקריאת מגילת אסתר ואפילו זכיתי לשמוע ישירות מכמה מהן שבזכותי הן אוהבות יותר את הדת, בגללי גם אין שיעורים בשבת ואם הולכים לאכול איפשהו אז אוכלים כשר והן אפילו משתדלות לא לדבר במילים גסות או רכילות כשאני נמצאת כי הן יודעות שזה מפריע לי אבל בכ"ז- אני נתונה זמן רב בסביבה חילונית ומפחדת שזה ישפיע עליי.

מה דעתכם?

תודה...

תשובה

שלום לך,
כפי שרואים ומרגישים מהשאלה, אכן הריקוד הוא חלק חשוב ממך. את רוצה ואוהבת לרקוד ואת מרגישה שזה נותן לך הרבה מאד. אני מתאר לעצמי, שאם את לומדת את זה בצורה מקצועית ומופיעה לפני קהל וכו' זה סימן שאת מעוניינת מאד להמשיך עם זה הלאה ולהתקדם לרמות מקצועיות עוד יותר.

כמובן, ואת זה את יודעת, אין באומנות בכלל, ובבלט בפרט, שום דבר שלילי אלא להיפך, הרבה מאד מכתבי הרב קוק זצ"ל עוסקים באמנות ובתפקידים שלה באדם ובחברה שהוא חי בה. אבל כפי שראיתי במכתב מה שמציק לך הוא הקשר הרציף כל כך עם החברה והאוירה החילונית שלפעמים את נתונה בהם. ולמרות ההשפעות הטובות שאת משפיעה עליהן את מבינה שההשפעות הם גם עלייך. וכאן מתחיל הקושי הגדול. לא מדובר כאן בעניינים הלכתיים כי על זה כתבת שאת מקפידה, ואכן ייאמר לזכותך שאת עומדת בכך. אלא מדובר באוירה שבה את גודלת ובמה שאת סופגת לתוכך. אני בטוח שאותן בנות שאת חברה טובה שלהן הן בנות מעולות וחברות טובות, אבל את צריכה לבדוק את עצמך כל הזמן האם השתנה משהו אצלך שלא צריך להשתנות, האם את מושפעת לרעה ממשהו, זו בדיקה שאת במיוחד חייבת לעצמך כדי להמשיך לרקוד ולהמשיך להתקדם בלי לוותר על שום דבר מצורת החיים שאת רוצה לחיות לפיה.

אם באמת תמשיכי בלימודי הבלט, ובעז"ה גם תצליחי בהם, את תעמדי בנסיונות הרבה יותר קשים, שידרשו ממך הרבה יותר אומץ לעמוד על שלך ולא לוותר על האמונה שבה את מאמינה.
לכן במקביל ללימודי הבלט עלייך להשקיע כל הזמן בבניין אישיותך הפנימית, ולהתחזק בלימודי אמונה והלכה. ככל שתהיה לך אישיות יותר מוצקה, מבוססת, מאמינה ובטוחה בעצמה ובדרך שהיא הולכת בה, כך תהיי מושפעת פחות מהחברה החיצונית, ורק תקריני כלפי חוץ. כך תתני לחברותייך החילוניות דוגמא איך נראית בת דתיה - שיחד עם כל הפעיליות, העיסוקים והתחביבים היא גם בן אדם וחבר טוב שאיכפת לו ואוהב לעזור, יודע להקשיב ולהשתתף במצוקת השני, נמנע מרכילויות קטנוניות וכן הלאה. זהו קידוש השם גדול מאד.

כתבת לנו ש"אני נתונה זמן רב בחברה חילונית ומפחדת שזה ישפיע עלי".
את הפחד הזה את צריכה לקחת ולשמור עליו! זה הפחד שיתן לך להתקדם הלאה כמו שאת רוצה. לא פחד שישתק אותך. זהו פחד שלילי, אלא פחד שיקדם אותך בשילוב הנכון בין האומנות שאת יוצרת לבין החיים האמוניים שאת רוצה מאד להמשיך בהם. ועל זה אמר שלמה המלך במשלי: "אשרי אדם מפחד תמיד". אשרייך שאת מפחדת, ככה את תוכלי להמשיך להיות מאמינה כמו שצריך להאמין, ולרקוד ולהתקדם כמו שצריך לרקוד.

אני לא כל כך מעודכן בתחום הבלט, אבל בכל זאת אני לא בטוח שיש מספיק מסגרות כאלה לבנות דתיות ברמה גבוהה ויכול להיות שאת תוכלי בעתיד להיות "חלוצה" בתחום ולהקים מסגרות שיתאימו ויקדמו בנות דתיות בצרה נכונה.

אני בטוח שאם תהיי חזקה בזה, חברותייך יעריכו הרבה יותר את העמידה שלך בשילוב הזה, וגם את תרגישי שלמה עם עצמך שעמדת בהצלחה במבחן החשוב הזה.

בהצלחה רבה
מתניה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368