שאל את הרב

מעשר כספים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 02/05/24 00:55 כד בניסן התשפד

שאלה

אשמח שהשאלה לא תתפרסם מטעמי פרטיות.

שלום כבוד הרב, אני בן 18 חוזר בתשובה בתהליך שלקח כמה שנים, אני עובד בהייטק מספר חודשים ומרוויח יפה בעזרת השם יתברך, בחודש האחרון החלטתי שאני רוצה להפריש מעשר כספים והפרשתי את המשכורת שקיבלתי ב אותו חודש. רציתי לשאול אם אם אני צריך להפריש מהכנסות עבר (משכורות קודמות, מתנות, וכו), או שאני יכול להתחיל להפריש רק הכנסות החל מהחודש שבו הפרשתי את המשכורת שלי לראשונה. אין לי מספר מדויק לגבי הנכסות עבר, ולכן אני אוכל להפריש רק סכום "בערך".

בנוסף, בהקשר לשאלה הזאת, כמה ימים לפני שקיבלתי אותה משכורת (שממנה הפרשתי לראשונה), העברתי לאימי סכום של כ10 אלף שקל שהגיע מהתוכנית הממשלתית של "חיסכון לכל ילד", והיא היית זקוקה לו מטעמי כלכלת הבית. האם עליי להפריש מהכסף הזה, בשל העבודה שהיה לי בחשבון כמה שבועות לפני שהעברתי אותו? (יש לציין, כי אימי גרושה, חילונית ואינה מפרישה מעשר)

רציתי גם לשאול לגבי הארגונים, יש לי מספר שאלות קצרות, כרגע הפרשתי ליד לאחים (לפרויקטים ספציפים - סיוע בכלכלה למשפחה שחולצה, וקמחא דפסחא), רציתי לשאול אם עליי להמשיך לתרום לפרויקטים ספציפים שלהם כדי לוודא שילכו למטרה שמתאימה למעשר כספים, או שאני יכול לתרום להם בצורה כללית.

האם תרומה ללהבה נחשבת מעשר כספים?

מלבד ארגונים אלו, אני הייתי מעונין גם להפריש ל"קופת העיר", לפי מה שראיתי נראה שהם מתאימים מאוד להפרשת מעשר כספים. האם כדי לי לחלק את התרומות שלי בצורה מסוימת? יש העדפה לארגון מסוים? האם לרב יש המלצות לארגונים נוספים?

תודה רבה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אשריך שאתה זוכה לתת מעשר כספים. בכל מקרה כדאי לומר שזה בלא נדר.

א. על העבר אין צורך, אבל אם יש לך בבנק כספים יש לתת מעשר כספים מהם.

ב. מה שהעברת העברת,

ג. ארגוני אוכל לעניים הם במעלה ראשונה, צרכי רבים ג"כ מותר אבל בדרגה שניה, אם יש בני משפחה נזקקים כדאי לתת להם חלק ממעשר כספים.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות